نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 228
حوادثى كه
برايشان پيش مىآورد داناتر است، و چون داناتر است وقتى به ايشان خبر مىدهد كه به
زودى مبعوثشان مىكند، و بعد از مردن بار ديگر زندهشان نموده جزاى اعمالشان را چه
خير و چه شر مىدهد، ديگر چارهاى جز تصديقش ندارند، پس هيچ عذرى براى تكذيب
كنندگان خبرهايى كه او در كتابش داده باقى نمىماند، و يكى از آن خبرها بعث و جزا
است، هم چنان كه خودش فرمود:(أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ)[1] و نيز فرموده:
پس
حاصل مفاد آيه اين شد كه: ما شما را خلق كردهايم، و مىدانيم كه با شما چه
مىكنيم، و به زودى آنچه بنا داريم در باره شما انجام خواهيم داد، و اينك به شما
خبر مىدهيم كه به زودى زندهتان مىكنيم، و در برابر آنچه مىكرديد جزايتان
خواهيم داد، با اين حال چرا خبرهايى را كه در كتاب نازل بر شما به شما مىدهيم
تصديق نمىكنيد؟
در
اين آيه و آيات بعديش التفاتى از غيبت به خطاب بكار رفته، چون قبلا مردم غايب فرض
شده بودند، مىفرمود:( هذا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ)-
اين پذيرايى از ايشان است در روز جزا ، ولى در ابتداى آيات مورد بحث مردم
مخاطب قرار گرفتهاند، روى سخن به ايشان كرده مىفرمايد:(نَحْنُ خَلَقْناكُمْ)، و اين دگرگون كردن سياق براى اين
بوده كه در آيات مورد بحث بناى توبيخ آنان را داشته، و در توبيخ، خطاب مؤكدتر از
غيبت است، و گفتن اينكه شما چنين و چنانيد مؤثرتر از گفتن ايشان چنين و چنانند
مىباشد.
(أَ فَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ) كلمه تمنون مضارع جمع
حاضر از مصدر امناء است، و امناء به معناى ريختن نطفه است، كه منظور
از آن در اينجا ريختن در رحم زنان است، و معناى آيه اين است كه: به من خبر دهيد در
خلقت انسانها شما پدران و مادران غير از ريختن نطفه چه نقشى داريد؟
(أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ) آيا شما آن
نطفه را به صورت انسانى مثل خود در مىآوريد، يا خالق آن ماييم و تبديلش به صورت
بشر به دست ما صورت مىگيرد؟
[1] آيا كسى كه آفريده و با اينكه اين آفريننده لطيف و با خبر
است نمىداند؟. سوره ملك، آيه 14.
[2] همانطور كه ما انسان را براى اولين بار خلق كرديم، او را
دوباره اعاده مىدهيم، اين وعدهاى است كه وفاى به آن را بر خود واجب كردهايم، و
ما هر چه گفتهايم كردهايم. سوره انبياء، آيه 104.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 228