نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 172
چيست؟
فرمود: شومان و اين شخص همان كسى است كه خداى تعالى او را از آتشى
خالص بيافريد[1].
و
در احتجاج از على (ع) روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: و اما اينكه فرموده:(رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ) منظور از
آن مشرق زمستان عليحده، و مشرق تابستان عليحده است، آيا اين (مطلب) را از دورى و
نزديكى خورشيد نمىشناسى؟[2] مؤلف: اين
معنا را قمى هم در تفسير خود آورده، و ليكن سند آن را ذكر نكرده، و نام على (ع) را
نبرده، بلكه فرموده: از آن جناب [3].
و
در الدر المنثور است كه: ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه در تفسير آيه(مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ) گفته: منظور از دو دريا على
و فاطمه است، و منظور از برزخ و حائل ميان آن دو رسول خدا 6 است، و در تفسير
آيه(يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ)
گفته است: منظور از لؤلؤ و مرجان حسن و حسين است[4].
مؤلف:
نظير اين حديث را الدر المنثور[5] از ابن
مردويه از انس بن مالك و نيز صاحب مجمع البيان[6]
از سلمان فارسى و سعيد بن جبير و سفيان ثورى روايت كردهاند، چيزى كه هست بايد
دانست كه اين تفسير، تفسير به باطن است نه اينكه بخواهد بفرمايد: معناى بحرين و
برزخ و لؤلؤ و مرجان اين است.
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(كُلُّ مَنْ عَلَيْها
فانٍ) آمده كه امام در بيان جمله(كُلُّ مَنْ عَلَيْها
فانٍ) فرموده: يعنى هر كس كه بر روى زمين قرار دارد، و در معناى جمله(وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ) فرموده: منظور از وجه پروردگار دين
او است، و امام على بن الحسين فرموده: وجه خدا كه مردم رو به سوى آن مىآيند
ماييم[7].
و
در مناقب ابن شهراشوب در ذيل آيه(وَ يَبْقى وَجْهُ
رَبِّكَ) آمده كه: امام صادق (ع) فرمود: وجه اللَّه ماييم[8].
[1] عيون اخبار الرضا، ج 2، باب ما جاء عن الرضا من خبر الشامى،
ص 242.