responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 18  صفحه : 587
و در تفسیر عیاشى از یعقوب بن سعید از امام صادق (علیه السلام ) روایت آورده که گفت : از آن جـنـاب از مـعـنـاى ایـن کـلام خـدا پـرسیدم که مى فرماید ((و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون (( فرمود: بندگان را براى عبادت آفرید. پرسیدم آخر در آیه ((و لا یزالون مـخـتلفین الا من رحم ربک و لذلک خلقهم (( مى فرماید آنان را براى رحمت آفریدم فرمود این که تو خواندى بعد از آن آیه نازل شد.
مـؤ لف : یـعـنـى آیـه ((و لا یـزالون ...((، بـعـد از آیـه ((و مـا خـلقـت ...(( نازل شده ، و امام خواسته است بفرماید آیه ((و ما خلقت ...(( نسخ شده . و در تفسیر قمى ، در حدیثى دیگر نیز آمده که آیه مذکور با آیه ((و لا یزالون ...(( نسخ شده . و مراد از ایـن نـسـخ ، بیان و رفع ابهام است ، نه نسخ اصطلاحى ، چون نسخ در کلام ائمه (علیهم السلام ) به معناى بیان و رفع ابهام بسیار آمده ، همچنان که در تفسیر آیه ((ما ننسخ من ایه او ننسها...(( به این معنا اشاره کردیم .
و مـراد امـام (عـلیـه السـلام ) این بوده که غرض اعلاى از خلقت ، رحمت خاص الهى است که تـنـهـا بـه وسیله عبادت حاصل مى شود، و سعادتى است خاص که از راه معرفت بدست مى آید.
و در تـهـذیـب بـه سند خود از سدیر روایت کرده که گفت : به امام صادق (علیه السلام ) عـرضـه داشـتـم : انـسـان در طلب رزق چه مقدار وظیفه دارد؟ فرمود: همین که در مغازه ات را باز کنى ، و بساطت را پهن نمائى وظیفه ات را انجام داده اى . الحمد للّه رب العالمین
 

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 18  صفحه : 587
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست