نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 188
تلبيس و
نيرنگ به صورت حق درآورند، و ملائكه رشتههاى ايشان را پنبه مىكنند، و حق صريح را
هويدا مىسازند، تا همه به تلبيس آنها پى برده، حق را حق ببينند، و باطل را باطل.
و
اين كه خداى سبحان داستان استراق سمع شياطين و هدف شهاب قرار گرفتنشان را دنبال
سوگند به ملائكه وحى و حافظان آن از مداخله شيطانها ذكر كرده، تا اندازهاى گفتار
ما را تاييد مىكند- و خدا داناتر است-.
(فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنَّا خَلَقْناهُمْ
مِنْ طِينٍ لازِبٍ)كلمه لازب به معناى دو چيز به هم
چسبيده است، به طورى كه هر يك ملازم ديگرى شده باشد. و در مجمع البيان گفته:
لازب و لازم به يك معنى است[1].
و
مراد از جمله من خلقنا يا ملائكهاى است كه در آيات قبلى به آنان
اشاره كرد كه حافظ وحى و تيراندازان شهابهايند، و يا مخلوقات عظيم ديگرى غير از
انسان است، از قبيل آسمانها، زمين و ملائكه، و اگر در باره آنها با ضمير
هم كه مخصوص عقلاء است تعبير كرد و فرمود: آيا خلقت ايشان بزرگتر است،
يا كسى كه ما خلق كردهايم و نفرمود:
چيزى كه ما خلق كردهايم بدان جهت است كه در بين نامبردگان ملائكه هم منظور
بودند، و ملائكه داراى عقلند، جانب آنان را غلبه داده و از همه آسمانها و زمين و
ملائكه تعبير كرده به كسى كه ما خلقش كردهايم .
و
معناى آيه اين است كه: وقتى خداى سبحان رب آسمانها و زمين و موجودات بين آن دو و
ملائكه بود، تو اى رسول گراميم، از ايشان نظرخواهى كن و بپرس آيا خلقت ايشان
مهمتر و بزرگتر است، يا خلقت غير ايشان از موجودات ديگرى كه ما خلق كردهايم، آن
وقت متوجه خواهند شد كه خلقت آنان ضعيفتر و ناچيزتر از خلقت موجودات ديگر است،
براى اينكه خلقت ايشان از يك گل چسبنده بود و معلوم است كه اين گل چسبنده ناچيز
نمىتواند ما را عاجز سازد.
بحث
روايتى [ (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته)]
در
تفسير قمى در ذيل جمله(وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا)
آمده كه منظور ملائكه و انبيايند[2].
و
در همان كتاب از پدرش و از يعقوب بن يزيد، از ابن ابى عمير، از بعضى از راويان