نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 151
كلمه
يدعون از مصدر ادعاء است كه به معناى تمنى و خواستن است. يعنى
مردم در بهشت ميوه و نيز هر چه را تمنا و اشتها كنند و بطلبند در اختيار دارند.(سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ
رَحِيمٍ) كلمه
سلام مبتدايى است كه خبرش حذف شده. و اگر آن را نكره آورد و نفرمود:
السلام به منظور اين است كه بفهماند سلامى است كه از عظمت نمىتوان تعريفش
كرد. و خبرى كه از آن حذف شده عبارت است از عليكم و يا
لكم . و كلمه قولا مفعول مطلق است براى فعل محذوف، و تقديرش اين
است كه: اقوله قولا من رب رحيم- من اين سلام را مىگويم، گفتنى از پروردگار
رحيم .
از
ظاهر كلام برمىآيد كه اين سلام از خداى تعالى باشد، و اين غير از آن سلامى است كه
ملائكه به بهشتيان مىگويند و قرآن چنين حكايتش كرده:(وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما
صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ)[1].
(وَ امْتازُوا الْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُجْرِمُونَ) يعنى آن
روز به مجرمين مىگوييم: از بهشتيان جدا شويد. و منظور از آن روز روز
قيامت است اين آيه وعدهاى را كه در جاى ديگر داده و فرموده:(أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي
الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ)[2] و
نيز فرموده:(أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ
نَجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ
مَماتُهُمْ)[3]
منجز و قطعى مىكند و از وفاى به آن وعده خبر مىدهد.
(أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ
إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ) كلمه عهد به معناى وصيت
(سفارش) است. و مراد از عبادت كردن و پرستيدن شيطان اطاعت اوست در
وسوسههايى كه مىكند و به آن امر مىكند (يعنى وسوسههاى شيطان را اطاعت نكنيد،
زيرا كه) غير از خداوند و كسانى را كه خداوند دستور داده نبايد اطاعت كرد. در اين
آيه براى نپرستيدن شيطان چنين علت آورده كه: او براى شما دشمنى
[1] و فرشتگان از همه درها بر ايشان درمىآيند و مىگويند سلام
بر شما، به پاداش صبرى كه كرديد، پس چه سرانجام نيكى است خانه بهشت. سوره رعد، آيه
23 و 24.
[2] و يا آن كه آنهايى را كه ايمان آوردند و عمل صالح كردند، چون
مفسدان در ارض قرار مىدهيم و يا آنكه با متقيان به مثل فجار معامله مىكنيم؟.
سوره ص، آيه 28.
[3] و يا كسانى كه مرتكب گناهان مىشوند، پنداشتهاند كه با
ايشان به مثل مؤمنين نيكوكار عمل مىكنيم؟ زندگى و مرگشان يكسان است؟. سوره جاثيه،
آيه 21.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 151