نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 122
دستور شاه
به صحرا رفتند، و يكى يكى از جلو آن مرد عبور كردند. بعد از عبور جمعى كثير يكى از
آن دو رسول عبور كرد. پسر شاه گفت: اين يكى از آن دو بود. سپس آن رسول ديگر گذشت،
او را هم شناخت و با دست به هر دو نفر اشاره كرد كه اين دو بودند، شاه و اهل
مملكتش ايمان آوردند.
ابن
اسحاق مىگويد: بلكه شاه و اهل مملكتش بر كفر اتفاق كرده، و تصميم گرفتند.
رسولان
را به قتل برسانند، اين خبر به گوش حبيب رسيد كه دم دروازه بالاى شهر بود، پس
شتابان خود را به جمعيت رسانيده ايشان را نصيحت كرد و تذكرها داد، و به اطاعت
رسولان دعوت نمود[1] مؤلف:
سياق آيات اين داستان با مضمون بعضى از اين روايات نمىسازد.
و
در الدر المنثور است كه: ابو داوود، ابو نعيم، ابن عساكر، و ديلمى، همگى از ابى
ليلى روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: صديقين (كه خداوند در قرآن ايشان
را ستوده) سه نفرند: حبيب نجار مؤمن آل يس، كه داستانش در سوره يس
آمده، كه گفت:(يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ)
حزقيل مؤمن آل فرعون، كه گفت:(أَ تَقْتُلُونَ رَجُلًا
أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ) و على بن ابى طالب كه
وى از آن دو تاى ديگر افضل است[2].
مؤلف:
و در همان كتاب است كه: اين روايت را بخارى هم در تاريخ خود از ابن عباس از آن
جناب نقل كرده، و عبارتش چنين است: صديقين سه نفرند: حزقيل، مؤمن آل فرعون، حبيب
نجار، صاحب داستان سوره يس. على بن ابى طالب[3].
و
در مجمع البيان از تفسير ثعلبى، و او به سند خود از عبد الرحمن ابى ليلى، از رسول
خدا 6 روايت كرده كه فرمود: سبقت يافتگان همه امتها سه نفرند، كه حتى چشم بر هم
زدنى به خدا كفر نورزيدند: على بن ابى طالب، صاحب داستان سوره يس و مؤمن آل فرعون،
و صديقين همينهايند، و على از همهشان افضل است[4].
مؤلف:
اين معنا را سيوطى هم در الدر المنثور از طبرانى و ابن مردويه- وى حديث را ضعيف
خوانده- از ابن عباس از رسول خدا 6 روايت كرده، و عبارت آن چنين است: سبقت
گيرندگان سه نفرند آنكه به سوى موسى سبقت جست، يوشع بن نون بود و آنكه به سوى عيسى
سبقت گرفت، صاحب داستان سوره يس بود، و آنكه به سوى محمد 6 سبقت جست على بن ابى
طالب (ع) بود[5].