نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 55
و همچنين از
آنجا كه در روز قيامت به نصرت هيچ ناصرى نمىرسند، ناگزير حالتى خواهند داشت كه
دلهاى اهل محشر از آنها متنفر و منزجر خواهد بود، و مردم از ايشان خواهند گريخت، و
احدى نزديك ايشان نمىشود، و اين همان معناى قبح و زشترويى است، كه خداى تعالى در
كلام مجيدش در باره اشخاصى كه منظر آنان قبيح است در مواردى بسيار اشاره فرموده
است.
بحث
روايتى [ (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته مربوط به موسى 7 و دعوت
او)]
در
مجمع البيان آمده كه: واحدى به سند خود از ابن عباس روايت كرده كه گفت:
شخصى
از رسول خدا 6 پرسيد: كداميك از دو مدت را موسى براى شعيب به سر رسانيد؟ فرمود
مدت دورتر و بيشتر را[1].
مؤلف:
در معناى اين حديث روايتى را هم به سند خود از ابى ذر از آن جناب آورده.
و
در الدر المنثور است كه: ابن مردويه، از مقسم، روايت كرده كه گفت: من حسن بن على
بن ابى طالب (رضى اللَّه عنه) را ديدم، و از او پرسيدم: موسى كدام يك از دو مدت را
براى شعيب انجام داد رسانيد؟ اولى را يا دومى را؟ فرمود: دومى را[2].
و
در مجمع البيان است كه: ابو بصير از امام باقر (ع) روايت كرده كه فرمود: بعد از
آنكه موسى مدت را به سر برد خانوادهاش را برداشت تا به طرف خانه رود، راه را گم
كرد، و آتشى ديد، به اهل بيتش گفت: اينجا باشيد كه من آتشى مىبينم[3].
و
از كتاب طب الأئمه به سند خود از جابر جعفى از امام باقر (ع) روايت كرده كه در ضمن
حديثى فرمود: مقصود از كلمه(مِنْ غَيْرِ سُوءٍ)،
در آيه(وَ أَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ
غَيْرِ سُوءٍ) بدون مرض برص است[4].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(فَرَدَدْناهُ إِلى
أُمِّهِ ...) از راوى نقل كرده كه گفت: به امام ابى جعفر (ع) عرضه داشتم: موسى
چند روز از مادرش غايب شد؟ تا خداى عز و جل دوباره او را به وى برگردانيد؟ فرمود:
سه روز.