مؤلف:
سيوطى در الدر المنثور غير از اين حديث هجده حديث ديگر آورده، كه همه دلالت دارند
بر اينكه بايد آل را نيز در صلات اضافه نمود، يعنى بايد گفت: اللهم صل
على محمد و آل محمد و اين روايات را صاحبان سنن، و جوامع حديث، از عدهاى از
صحابه رسول خدا 6 از آن جمله ابن عباس، طلحه، ابو سعيد خدرى، ابو هريرة، ابو
مسعود، كعب بن عجره، و على (ع) نقل كردهاند، و اما روايات شيعه از حد شمار بيرون است[2].
و
در آن كتاب است كه احمد و ترمذى از حسين بن على (ع) روايت كردهاند كه فرمود: رسول
خدا 6 فرمود: بخيل كسى است كه نام من نزد او برده شود، و صلوات نفرستد[3].
[دو
روايت در ذيل آيه مربوط به حجاب زنان و در ذيل آيه متضمن تهديد منافقان و بيمار
دلان و شايعه پراكنان]
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ
قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ
مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ) از معصوم نقل كرده كه فرموده: سبب
نزول اين آيه چنين بود، كه زنان از خانه بيرون مىشدند تا به مسجد آيند، و دنبال
رسول خدا 6 نماز بخوانند، و چون شب مىشد، و زنان براى نماز مغرب و عشاء بيرون
مىآمدند، جوانان سر راه آنان مىنشستند، و متعرض ايشان مىشدند، خداى تعالى اين
آيه را نازل فرمود[4].
و
در الدر المنثور است كه عبد الرزاق، عبد بن حميد، ابو داود، ابن منذر، ابن ابى
حاتم، و ابن مردويه، از ام سلمه روايت كردهاند كه گفت: وقتى آيه(يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ) نازل شد،
زنان انصار طورى از خانهها بيرون شدند كه گويى كلاغ سياهند، چون كيسهاى سياه به
خود پوشانده بودند كه سراپايشان گرفته بود[5].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ
الْمُنافِقُونَ) از معصوم نقل كرده كه فرموده:
اين
آيه در باره مردمى از منافقين نازل شد كه در مدينه زندگى مىكردند، و همواره به
رسول خدا 6 زخم زبان مىزدند، و چون آن جناب مىخواست به جنگى برود، در بين
مسلمانان انتشار مىدادند كه باز هم مرگ و اسيرى، و مسلمانان اندوهناك مىشدند، و
نزد رسول خدا 6 شكايت مىكردند، خداى تعالى در اين آيه تا جمله