responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 16  صفحه : 505

سابق بر آن سازگارتر است، رواياتى هم كه از ائمه اهل بيت (ع) رسيده، همين معنا را تاييد مى‌كند، و به زودى آن روايات از نظر خواننده خواهد گذشت.

(لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ ...) ظاهر آيه به فرضى كه مستقل از ما قبل باشد، و اتصال بدان نداشته باشد، اين است كه زنان را بر آن جناب حرام مى‌كند، مگر آن زنى كه آن جناب مختارش كند، و آن زن خدا را اختيار كند، اين كه فرمود: جايز نيست زنان را عوض كنى، خود مؤيد اين احتمال است.

و ليكن اگر فرض شود كه متصل به ما قبل است كه مى‌فرمايد:(إِنَّا أَحْلَلْنا لَكَ ...)، در اين صورت مفادش تحريم ماسواى شش طايفه‌اى است كه قبلا شمرد.

و در بعضى روايات از ائمه اهل بيت (ع) آمده كه مراد از آيه شريفه تحريم آن زنانى است كه در آيه‌(حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ)[1] نام برده شده‌اند.

پس معناى كلمه بعد در جمله‌(لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ) بعد از زنانى است كه خدا و رسول را برگزيدند، كه همان نه زن نامبرده‌اند، و يا بعد از آنان كه در آيه‌(إِنَّا أَحْلَلْنا لَكَ) برايت شمرديم مى‌باشد، و يا بعد از زنان حلالى كه برايت معين كرديم، كه بنا به احتمال سوم مقصود زنان محرم خواهد بود.

(وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ)- يعنى و ديگر نمى‌توانى بعضى از همسرانت را طلاق گفته و به جاى آنان همسرانى ديگر بگيرى‌(إِلَّا ما مَلَكَتْ يَمِينُكَ) يعنى مگر كنيزكان، و اين استثناء از صدر آيه است، كه مى‌فرمود:(لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ).

(وَ كانَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ رَقِيباً) معناى اين جمله روشن است، و منظور از آن تحذير، و زنهار دادن مردم است از مخالفت.

( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ‌) ...(مِنَ الْحَقِّ ) كلمه الا استثناء از نهى است، و جمله الى طعام متعلق است به اذن، و جمله‌(غَيْرَ ناظِرِينَ إِناهُ) معنايش اين است كه منتظر ورود ظرف طعام نباشيد، و خلاصه زياد مزاحم او نشويد، كه به انتظار رسيدن طعام زودتر از موعد حاضر شويد، و در نتيجه وقت بيشترى از او تلف كنيد. جمله (وَ لكِنْ إِذا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا)- وقتى دعوت مى‌شويد داخل خانه‌اش بشويد (نه قبل از موعد)، و وقتى غذا خورديد متفرق شويد اين‌


[1] سوره نساء، آيه 23.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 16  صفحه : 505
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست