نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 358
چيست؟ حضرتش
فرمود: اى ابن عباس اما آنچه كه ظاهر است اسلام است و آنچه كه خدا آفريده، از خلقت
و رزقى كه به تو افاضه كرده، و اما آنچه باطن است اين است كه اعمال زشتت را
پوشانده و رسوايت نكرده، اى ابن عباس خداى تعالى مىفرمايد: من سه چيز را به مؤمن
دادهام، كه از خود او نيست، اول دعائى كه مؤمنين بعد از او بر او مىخوانند با
اينكه او ديگر عملى ندارد، و دوم اينكه ثلث مالش را براى خودش قرار دادم، تا با آن
گناهانش را ببخشم، سوم اينكه كارهاى زشتش را پوشاندم، و به هيچ يك از آنها رسوايش
نكردم، با اينكه اگر يكى از آنها را بر ملا و فاش مىساختم، حتى خاندانش او را طرد
مىكردند، تا چه رسد به غريبهها[1].
مؤلف:
قريب به اين مضمون را سيوطى در الدر المنثور به چند طريق از ابن عباس آورده، و اين
حديث هم مانند دو حديث قبلى از باب تطبيق يكى از مصاديق نعمتهاى ظاهرى و باطنى بر
كلى آن است[2].
و
در توحيد به سند خود از عمر بن اذينة از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه در حديثى
فرمود: رسول خدا 6 فرموده: هر مولودى با فطرت يعنى معرفت اينكه خدا آفريدگار
اوست متولد مىشود، و اين همان است كه خداى تعالى مىفرمايد:
(وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ
اللَّهُ)- و اگر از ايشان بپرسى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده هر آينه
حتما خواهند گفت اللَّه [3].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(أَ لَمْ تَرَ أَنَّ
الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ) از امام
(ع) نقل كرده كه فرمود كشتىها در دريا به قدرت خدا حركت مىكنند [4].
و
نيز در همان كتاب در ذيل آيه(إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ
لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ) نقل كرده كه فرمود: صبار آن كسى است
كه در برابر فقر و فاقه خويشتن دارى مىكند، و شكور آن كسى است كه بر همه احوال
شكر خدا مىگزارد[5].
و
در مجمع البيان در ذيل همين آيه گفته: در حديث آمده، كه ايمان دو نيم است، نيمى
صبر است، و نيمى شكر[6].