نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 129
موقف شفاعت
كبرى است. بعضى[1] ديگر
گفتهاند: مراد از آن بهشت است. و بعضى[2]
ديگر گفتهاند: بيت المقدس است، كه بنا بر اين قول آيه شريفه وعدهاى است در خصوص
معراج، البته معراج دوم، كه مىفرمايد: بعد از آنكه ما تو را در معراج اول به بيت
المقدس برديم، بزودى تو را بدانجا برمىگردانيم. بعضى[3]
ديگر گفتهاند: مراد از آن هر امر محبوبى است كه دلخواه آن جناب باشد. كه اين
معناى آخرى با همه اقوال قبلى و يا بيشتر آنها منطبق مىشود.
اما
آنچه كه دقت در سياق آيات سوره به دست مىدهد، اين است كه: آيه شريفه تصريحى باشد
به آنچه كه داستان مزبور در اول سوره به آن اشاره مىكرد، و آيات بعد از آن هم مؤيد
آن است.
چون
خداى تعالى در اول سوره، داستان بنى اسرائيل و موسى (ع) را نقل كرد، و مفصل بيان
داشت كه چه منتها بر آنان نهاد، امنيت، سلامتى، عزت، و تمكن به آنان داد، بعد از
آن كه ذليل و زبون دست آل فرعون بودند، و فرعونيان پسرانشان را مىكشتند، و
زنانشان را زنده مىگذاشتند.
و
اين داستان به دلالت التزامى دلالت مىكند بر اينكه مىخواهد به همه مؤمنين
وعدهاى جميل دهد، كه به زودى از فتنهها و شدائد و عسرتى كه گرفتارش هستند
نجاتشان مىدهد، و دينشان را بر همه اديان تقديم و برترى مىبخشد، و آنان را بعد
از آنكه در زمين جايى نداشتند، در زمين مكنت مىدهد، و اين دلالت التزامى را مطلع
سوره نيز تاييد مىكند.
آن
گاه بعد از آنكه از نقل داستان مذكور فارغ شد، فرمود: حكمت واجب مىكند كتابى نازل
شود، تا هم مردم را به سوى حق راهنما و تذكر باشد و هم اتمام حجت باشد، تا به
وسيله آن كتاب، خود را از عذاب خدا حفظ كنند، هم چنان كه چنين كتابى بر موسى نازل
كرد، البته بعد از آنكه قرون اولى و نسلهاى گذشته را هلاك ساخته بود، و هم چنان
كه كتابى بر پيامبر نازل كرد، هر چند كه مردم او را از باب عنادى كه با حق داشتند
تكذيب كردند، و دنيا را بر آخرت ترجيح دادند.
و
اين سياق هر شنوندهاى را اميدوار مىسازد، كه خداى تعالى به زودى آنچه را كه به
اشاره و به دلالت التزامى فهماند صريحا بيان مىكند، در چنين زمينهاى اگر بشنود
كه خداى تعالى مىفرمايد:(إِنَّ الَّذِي فَرَضَ
عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرادُّكَ إِلى مَعادٍ)، بدون درنگ
مىفهمد، كه منظور همان وعده جميلى است كه منتظرش بود، مخصوصا كه در اولش فرمود:
آن كسى كه