نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 495
(لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ
نَفْعِهِ ...) مقول آن قول است، و كلمه لمن
مبتدايى است كه لام ابتدا بر سرش در آمده، و خود آن كلمه موصوله، وصله آن جمله(ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ)
مىباشد، و جمله(لَبِئْسَ الْمَوْلى، وَ لَبِئْسَ
الْعَشِيرُ) جواب قسم حذف شده، و قائم مقام خبرى است كه خود
بر آن دلالت مىكند.
و معناى آيه اين است كه: كسى كه بتها را مىپرستد، روز قيامت خودش
بتها را چنين توصيف مىكند كه آنچه من در دنيا مولى و عشير خود گرفتم، ضررش بيشتر
از سودش بود، و خدايى كه ضررش از سودش بيشتر باشد، بد مولى و بد عشيرى است، سوگند
مىخورم كه بد مولى و بد عشيرى است.
و اگر فرمود ضررش نزديكتر از سودش است، بدين جهت است كه روز قيامت
آثار سوء بتپرستى را كه همان عذاب جاودان و هلاكت ابدى است مشاهده مىكند.(إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ...) بعد از آنكه اصنافى از مردم را ذكر كرد كه يك دسته پيشوايان كفرند،
كه ديگران را به دنبال خود مىكشانند، و در باره خدا بدون علم جدال مىكنند، و
دسته دوم پيروان ايشانند كه دنبال هر شيطانى را مىگيرند و مانند پيشوايانشان جدال
مىكنند و هر دم در خيالاتى هستند كه خدا را از هر راهى كه سود مادى داشت
مىپرستند، و آن گاه ايشان را به وصف ضلالت و خسران توصيف نموده اينك در اين جمله
در مقابل آنان صنف ديگرى را هم ذكر مىكند و عبارتند از مؤمنين صالح كه آنان را به
داشتن مثواى كريم و سرانجام نيكو توصيف نموده مىفرمايد كه خدا اين سرانجام را
براى آنان خواسته است. و ذكر اين اصناف مقدمه و زمينهچينى براى قضاوتى است كه در
ذيل آيات خواهد آمد.
[معنى و مفاد آيه:(مَنْ كانَ
يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ ...)
و وجوهى كه در باره آن گفتهاند]
(مَنْ كانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي
الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّماءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ
فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ) در
مجمع البيان گفته: كلمه سبب به معناى هر چيزى است كه با آن و به وسيله
آن چيز ديگرى را به دست مىآورند و به همين جهت است كه طناب را سبب مىگويند (كه
به وسيله آن آب از چاه بيرون مىآورند) و طريق را سبب مىگويند (چون به وسيله آن
به مقصد مىرسند) و درب را سبب مىگويند (چون به وسيله آن وارد خانه مىشوند)[1] و مراد خداى