نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 337
مىرود، پس شما منتظر باشيد.
و اين جمله تهديد است، مىفرمايد به زودى خواهيد فهميد كه كدام يك از
ما و شما راه درست را پيموده، و آن صراط مستقيمى كه آدمى را به هدفش مىرساند. طى
كرده، و كدام يك به مطلوب خود راه يافته است، كه اين جمله از اخبار غيبى است كه
فتح و پيروزى مسلمان را پيشگويى مىكند.
بحث روايتى [ (رواياتى در ذيل آيات:(وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ ...) و(وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ ...) و ...)]
در تفسير قمى در ذيل جمله(لَكانَ
لِزاماً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى) گفته است: عذاب بر آنان
نازل مىشد، و ليكن خداى تعالى آن را تا مدتى معين تاخير انداخت[1].
و در الدر المنثور است كه طبرانى و ابن مردويه و ابن عساكر، از جرير،
از رسول خدا 6 روايت كردهاند كه در ذيل جمله(وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها) فرمود: يعنى قبل از طلوع آفتاب نماز صبح را و قبل از غروب آن نماز
عصر را بخوان[2].
و در تفسير قمى در ذيل جمله(وَ مِنْ
آناءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ)
گفته يعنى صبح و شام[3].
مؤلف: اين روايت گفتار گذشته ما را تاييد مىكند.
و در كافى به سند خود از زراره از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه
گفت: به حضرتش عرضه داشتم:(وَ أَطْرافَ
النَّهارِ لَعَلَّكَ تَرْضى) يعنى چه؟ فرمود يعنى در
روز، نافله بخوان[4].
مؤلف: اين روايت تسبيح را به معناى مطلق نماز و يا مطلق تسبيح گرفته.
و در تفسير قمى در ذيل جمله(وَ لا
تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ ...) مىگويد امام صادق (ع)
فرمود وقتى كه اين آيه نازل شد رسول خدا برخاست و نشست آن گاه فرمود كسى كه در
ناكاميها به آنچه نزد خدا است دلگرم نباشد دلش از حسرت بر دنيا پاره پاره مىشود و