نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 403
بوده يا متعرض نسب و سمت و شغل و اسامى و
وجه ناميده شدنشان به اصحاب رقيم و ساير خصوصيات ديگر شده بسيار شديدتر از روايات
اصل داستان است و دست يافتن به يك جهت جامعى كه نفس بدان اطمينان داشته باشد
دشوارتر است.
و سبب عمده در اين اختلاف علاوه بر دستبردها و خيانتها كه اجانب در
اين گونه روايات دارند دو چيز است:
يكى اينكه اين قصه از امورى بوده كه اهل كتاب نسبت به آن تعصب و
عنايت داشتهاند، و از روايات داستان هم برمىآيد كه قريش اين قصه را از اهل كتاب
شنيدهاند و با آن رسول خدا 6 را امتحان كردند، بلكه از مجسمهها نيز مىتوان
عنايت اهل كتاب را فهميد به طورى كه اهل تاريخ آن مطالب را از نصارى و از
مجسمههاى موجود در غارهاى مختلف كه در عالم هست غارهاى آسيا و اروپا و آفريقا
گرفته شده و آن مجسمهها را بر طبق شهرتى كه از اصحاب كهف به پا خاسته گرفتهاند،
و پر واضح است كه چنين داستانى كه از قديم الايام زبان زد بشر و مورد علاقه نصارى
بوده هر قوم و مردمى آن را طورى كه نماياننده افكار و عقايد خود باشد بيان
مىكنند، و در نتيجه روايات آن مختلف مىشود.
و از آنجايى كه مسلمانان اهتمام بسيار زيادى به جمع آورى و نوشتن
روايات داشتند، و آنچه كه نزد ديگران هم بود جمع مىكردند و مخصوصا بعد از آنكه
عدهاى از علماى اهل كتاب مسلمان شدند، مانند وهب بن منبه و كعب الاحبار، و آن گاه
اصحاب رسول خدا 6 و تابعين يعنى طبقه دوم مسلمانان همه از اينان اخذ كرده و ضبط
نمودهاند، و هر خلفى از سلف خود مىگرفته و با آن همان معامله اخبار موقوفه[1] را مىكرده كه با روايات اسلامى
مىنمودند و اين سبب بلوا و تشتت شده است.
دوم اينكه دأب و روش كلام خداى تعالى در آنجا كه قصهها را بيان مىكند
بر اين است كه به مختاراتى و نكات برجسته و مهمى كه در ايفاى غرض مؤثر است، اكتفاء
مىكند، و به جزئيات داستان نمىپردازد. از اول تا به آخر داستان را حكايت
نمىكند، و نيز اوضاع و احوالى را كه مقارن با حدوث حادثه بوده ذكر نمىنمايد جهتش
هم خيلى روشن است، چون قرآن كريم كتاب تاريخ و داستانسرايى نيست بلكه كتاب هدايت
است.
اين نكته از واضحترين نكاتى است كه شخص متدبر در داستانهاى مذكور در
كلام خدا درك مىنمايد، مانند آياتى كه داستان اصحاب كهف و رقيم را بيان مىكند،
ابتداء
[1] رواياتى كه سندهاى آنها تا به آخر مىرسد ولى به رسول خدا
نسبت داده نشده، روايات موقوفه گويند.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 403