نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 304
يا وعده زندگى آخرت رسيد كه بنا به احتمال
دوم مراد از آن بطورى كه مفسرين[1] گفتهاند
روز قيامت است، و معناى جمله:(جِئْنا بِكُمْ
لَفِيفاً) اين است كه همه شما را ملفوف يعنى دسته جمعى و
به هم پيچيده خواهيم آورد.
و معنايش اين است كه بعد از غرق فرعون به بنى اسرائيل گفتيم در
سرزمين مقدس سكونت كنيد- در حالى كه فرعون مىخواست ايشان را به زور بيرون كند- و
گفتيم كه چون روز قيامت شود شما را با هم براى حساب و داورى محشور مىكنيم.
بعيد هم نيست كه مراد از وعده آخرت همان قضايى باشد كه راندن آن را
در اول سوره ذكر نموده فرمود:(فَإِذا جاءَ
وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما
دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً) هر چند كه بيشتر مفسرين اين احتمال را ندادهاند، ليكن بنا بر اين
احتمال صدر سوره با ذيل آن مرتبط مىشود، و آن وقت مراد از ذيل اين مىشود كه: بعد
از غرق فرعون، به بنى اسرائيل دستور داديم كه در سرزمين مقدس كه فرعون شما را از
رفتن به آنجا جلوگيرى مىكرد منزل كنيد و در آنجا باشيد تا وعده ديگر شما برسد،
همان وعدهاى كه در آن، بلاها شما را مىپيچاند و دچار قتل و غارت و اسيرى و جلاى
وطن مىشويد در آن موقع همه شما را گرد آورده و در هم فشرده مىآوريم (و اين همان
اسارت بنى اسرائيل و جلاى وطن آنان است كه يكپارچه به بابل آمدند).
و بنا بر اين وجه، نكته فاء تفريعى كه بر سر جمله:(فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ ...) آمده روشن مىشود و معلوم مىگردد كه چرا جمله مزبور متفرع بر جمله:(وَ قُلْنا مِنْ بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرائِيلَ اسْكُنُوا
الْأَرْضَ) شده، در حالى كه بنا بر وجه سابق هيچ نكتهاى از اين تفريع به دست
نمىآيد.
بعد از آنكه از تشبيهى كه گفتيم فارغ گرديد مجددا به بيان حال قرآن و
ذكر اوصاف آن برگشته خاطرنشان مىسازد كه قرآن را به همراهى حق نازل كرده و قرآن
از ناحيه خداوند به مصاحبت با حق نازل شده، پس، از باطل مصونيت دارد، زيرا نه از
ناحيه كسى كه نازلش كرده چيزى از باطل و لغو همراه دارد كه تباهش كند، و نه در
داخلش چيزى هست كه ممكن باشد روزى فاسدش كند، و نه غير خدا كسى با خدا در آن شركت
داشته كه روزى از روزها تصميم بگيرد آن را نسخ نموده و باطل سازد، و نه رسول خدا
مىتواند در آن دخل و تصرفى
[1] مجمع البيان، ج 6، ص 444 و تفسير فخر رازى، ج 21، ص 66 و روح
المعانى، ج 15، ص 187.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 304