فقرات اين آيه كه چهار فقره است معانى روشنى دارد، و ليكن از نظر
ارتباط و وجه اتصالى كه با هم دارند خالى از اجمال نيست و سبب اصلى اين اجمال دو
فقره دومى و سومى است، زيرا خداى سبحان بيان نكرده كه آن رؤيا كه به پيغمبر خود
ارائه داده چه بوده، و در ساير آيات قرآنش هم چيزى كه آن را تفسير كند نيامده.
و رؤياهايى كه در آيه:(إِذْ يُرِيكَهُمُ
اللَّهُ فِي مَنامِكَ قَلِيلًا وَ لَوْ أَراكَهُمْ كَثِيراً لَفَشِلْتُمْ)[2] و آيه(لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ
رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ)[3] آمده هيچيك با رؤياى در آيه مورد بحث تطبيق نمىكند چون آيه مورد
بحث در مكه نازل شده و مربوط به قبل از هجرت است، و آن دو آيه مربوط به حوادث بعد
از هجرت هستند.
و همچنين شجره ملعونه هم معلوم نيست كه چيست كه خدا آن را فتنه مردم
قرار داده، و در قرآن كريم شجرهاى به چشم نمىخورد كه خداوند اسمش را برده سپس آن
را لعنت كرده باشد.
آرى، از شجرهاى اسم برده به نام شجره زقوم و آن را به
وصف فتنة توصيف مىكند، و مىفرمايد:(أَمْ شَجَرَةُ
الزَّقُّومِ إِنَّا جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ)[4] ولى ديگر آن را نه در اينجا و نه در جاى ديگر لعنت نكرده، و اگر صرف
اينكه در جهنم سبز مىشود و مايه عذاب ستمگران است باعث لعن آن باشد، بايد خود
جهنم و عذابهاى آن همه لعن شوند، و نيز بايد ملائكه عذاب كه در حقشان فرموده:(وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً وَ
ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا)[5] ملعون باشند، با اينكه خداى تعالى ايشان را ستوده و ثنا گفته، آن
هم