نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 127
معرفت آن راهنما و آن طبيب و آن مهندس و
مكانيسين اعتماد داشته باشد.
از اينجا نتيجه مىگيريم كه انسان سليم الفطرة در مسير زندگيش هيچوقت
از پيروى علم منحرف نمىشود، و دنبال ظن و شك و وهم نمىرود، چيزى كه هست يا در
مسائل مورد حاجت زندگيش شخصا علم و تخصص دارد كه همان را پيروى مىكند، و يا علم
كسى را پيروى مىكند كه وثوق و اطمينان و يقين به صحت گفتههاى وى دارد، هر چند
اينچنين يقين را در اصطلاح برهان منطقى، علم نمىگويند.
پس در هر مرحلهاى از زندگى وقتى مسالهاى براى انسان پيش مىآيد به
آن علم دارد، يا علم به خود مساله و يا علم به وجوب عمل، بر طبق دليل علمى كه در
دست دارد، بنا بر اين بايد آيه شريفه(وَ لا تَقْفُ ما
لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ) را به چنين معنايى ناظر
دانست، پس اگر دليل علمى قائم شد بر وجوب پيروى از ظنى مخصوص، پيروى آن ظن هم
پيروى از علم خواهد بود.
در نتيجه معناى آيه اين مىشود كه: در هر اعتقاد يا عملى كه تحصيل
علم ممكن است، پيروى از غير علم حرام است، و در اعتقاد و عملى كه نمىشود به آن
علم پيدا كرد زمانى اقدام و ارتكاب جائز است كه دليل علمى آن را تجويز نمايد،
مانند اخذ احكام از پيغمبر و پيروى و اطاعت آن جناب در اوامر و نواهى كه از ناحيه
پروردگارش دارد، و عمل كردن مريض طبق دستورى كه طبيب مىدهد، و مراجعه به صاحبان
صنايع در مسائلى كه بايد به ايشان مراجعه شود، زيرا در همه اين موارد، دليل علمى
داريم بر اينكه آنچه اينان مىگويند مطابق با واقع است. ادله عصمت انبياء (ع) دليل
علمى هستند بر اينكه آنچه رسول خدا دستور مىدهد- چه اوامرش و چه نواهيش- همهاش
مطابق با واقع است، و هر كس كه دستورات وى را عمل نمايد به واقع رسيده است، و
همچنين دليل علمى كه بر خبره بودن و حاذقيت طبيب و يا صاحبان صنايع در صنعتشان به
دست آوردهايم خود حجتى است علمى بر اينكه هر كس به ايشان مراجعه نموده و به
دستوراتشان عمل نمايد به واقع رسيده است.
و اگر اقدام بر عمل، بر طبق حجت علمى كه اقدام را واجب كند اقدام و
پيروى علم نبود آيه شريفه از دلالت بر مدلول خود به كلى قاصر بود، براى اينكه ما
مفاد خود آيه را با يك دليل علمى درك مىكنيم كه خود آن ظنى بيش نيست، و آن ظهور
لفظى است كه بيش از ظن و گمان را نمىرساند، و ليكن دليل قطعى داريم بر اينكه
پيروى اين ظن واجب است، و آن دليل قطعى عبارت است از بناى عقلا بر حجيت ظهور، پس
اگر پيروى از علم تنها به آن معنا بود كه در هر مساله خود انسان علم پيدا كند،
پيروى ما از ظاهر آيه پيروى علم نبود، زيرا
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 127