نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 77
منزله محكم كردن درخت
طيب است، به طورى، كه ريشهاش در زمين جاىگيرتر شود.
و وقتى ريشه
درخت ثابت شد، نمو مىكند. و رگهاى مويى و بزرگتر خود را در اطراف دوانيده، در
نتيجه ميوه خود را همه وقت مىدهد. و اين كه مىگوييم همه وقت كه معناى كل
حين در آيه است، عبارتى است كه با عمر دنيا و آخرت درست منطبق مىشود. زيرا
عمر دنيا و آخرت كه مىگوئيم، تمامى زمانها و دقائق را شامل مىشود.
و
عبارت كل حين هم همين طور است و اين معنايى است كه از آيه شريفه، بدست
مىآيد.
البته معانى
ديگرى هم براى آيه ذكر كردهاند. مثلا از آن جمله، بعضى[1]
گفتهاند: معنايش اين است كه خداوند، كسانى را كه ايمان آوردهاند، تثبيت نموده در
كرامت و ثواب خود قرار مىدهد، و اين پاداش را به خاطر قول ثابتى كه در ايشان ديد،
به ايشان مىدهد، و مقصود از قول ثابت هم ايمان است، كه با دليلها و برهانها
اثبات مىشود پس مراد از تثبيت ايشان، نزديك كردن آنان به خود، و در بهشت منزل
دادن است. و ليكن اين حرف از اين جهت باطل است كه موجب تقييد بدون دليل است.
بعضى[2] ديگر گفتهاند: معناى آن اين است
كه خداوند ايشان را در زمين تثبيت كند، يعنى با يارى خود، ايشان را در زمين تمكين
داده و فتح و غلبه بر دشمن را نصيبشان مىگرداند. و در آخرت هم، در بهشت جاى
مىدهد. ولى اين معنا از سياق آيه دور است.
(وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ)- ظاهرا در مقابل هم قرار دادن ظالمين،
در اينجا و مؤمنين، در آيه(الَّذِينَ آمَنُوا) كه در جمله
سابق بود، اين است كه مراد از ظالمين، اهل كفر هستند، كه به خدا و آيات او ايمان
نياوردهاند. علاوه بر اين خود قرآن كريم، در بعضى موارد، بطور مطلق، ظالمين را به
معنايى نزديك به كفر معنا كرده و فرموده است:( أَنْ
لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
وَ يَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ كافِرُونَ)[3].
اين جمله، به
منزله نتيجهاى است كه از مثال دوم يعنى جمله(وَ مَثَلُ
كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما
لَها مِنْ قَرارٍ) استخراج مىشود و معنايش اين
[1] تفسير ابو الفتوح رازى، ج 7، ص 24. و منهج الصادقين، ج 5، ص
136.
[2] مجمع البيان، ج 4، ص 218، طبع بيروت و روح المعانى، ج 13، ص
217.
[3] لعنت خدا بر ظالمين باد، همانهايى كه از راه خدا جلوگيرى
نموده، آن را منحرف مىخواهند. و نسبت به آخرت كافرند. سوره اعراف، آيه 44 و 45.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 77