نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 459
و در آخر ايمان به
خدا و رسول و روز جزا مىشود، و باعث مىشود كه انسان آن نعمت را در راه مرضات
خداى تعالى مصرف نمايد، شخصى كه ايمان به خدا و رسولش دارد هر دو نعمت را دارد، هم
جسمانيش را و هم روحانيش را، ولى كافر به يك نعمت، منعم است، آنهم نعمت مادى و
دنيوى است و از ديگرى محروم است، در كلام خداى سبحان شواهد زيادى بر اين دو اعتبار
هست پس نمىتوان سخن جبريان را پذيرفت و گفت كه خدا بر كافران هيچ نعمتى نداده.
[مراد از
اينكه در قيامت از هر امتى شهيدى مبعوث مىگردد]
(وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ
كَفَرُوا وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ).
در مجمع
البيان از زجاج نقل مىكند كه گفته: عتب به معناى غضب و حزن است، وقتى
گفته مىشود: فلانى بر فلانى عتب كرد معنايش اين است كه غم او را خورد، و اگر
برگردد و دلجوئيش كند مىگويند عاتبه ، و اسم اين ماده
عتبى است، يعنى برگشتن معتوب عليه به چيزى كه مايه رضايت عاتب باشد، و
كلمه استعتب به معناى از او خواست كه دلجويى كند مىباشد،
اين بود نقل كلام زجاج[1].
و در جمله(وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً) از سياق به دست
مىآيد كه مراد از اين يوم روز قيامت و مراد از اين شهداء
كه خدا هر يك را از يك امتى مبعوث مىكند، گواهان اعمال است كه حقايق اعمال امت
خود را ضبط كردهاند، و در آن روز از ايشان استشهاد مىشود، و ايشان شهادت
مىدهند، و ما در تفسير آيه(لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى
النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً)[2] در جلد اول اين كتاب
در معناى اين شهادت مقدارى بحث كرديم.
و از لفظ آيه
شريفه هيچ بر نمىآيد كه مراد از شهيد هر امت، پيغمبر آن امت است، و نيز بر
نمىآيد كه مراد از امت، امت آن پيغمبر است، بلكه احتمال هم مىرود كه مراد از
شهيد، غير از پيغمبر و شخصى نظير امام باشد، هم چنان كه آيه سوره بقره و همچنين
آيه(وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ)[3] دليل بر اين احتمال
است، و بنا بر اين، مراد از(مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ)، امت و اهل
زمان هر شهيد برانگيخته شده خواهد بود.
و در جمله(ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ...)، ذكر مبعوث كردن
شهيد هر امت دليل بر