نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 352
كه:(لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ
دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ
شَيْءٍ)، پس آيه مورد بحث عينا
همان مضمون آيه(كَدَأْبِ آلِ
فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ
بِذُنُوبِهِمْ)[1] را افاده مىكند.
(فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ)- يعنى رسالت خدايى
را به بلاغى آشكار ابلاغ كن، و حجت را عليه ايشان تمام كن، زيرا تنها وظيفه
فرستادگان خدا ابلاغ مبين و ابلاغ آشكار است و بس، وظيفه آنان اين نيست كه مردم را
مجبور به قبول دعوت خود كنند، و يا اراده تكوينى خداى را با خود برداشته مردم را
با آن اراده كه از مرادش تخلف نمىپذيرد دعوت كنند، و يا با آن امر تكوينى خدا كه
اگر با آن به چيزى بگويد: موجود باش، موجود مىشود، مردم را دعوت كنند و بطور قهر
و جبر از كفر، به ايمان و از معاصى، به اطاعت بكشانند.
چون كه رسول
هم بشرى است مانند ساير بشرها و رسالتى كه به آن مبعوث شده انذار و تبشير، و يا به
تعبير ديگر مجموعه قوانينى اجتماعى است كه خدا به او وحى كرده و صلاح دنيا و آخرت
مردم را در آن قوانين در نظر گرفته و مراعات كرده است، هر چند ظاهر آن قوانين
بصورت اوامر و نواهى است ولى در واقع انذار و تبشير است، هم چنان كه خود خداى
تعالى فرموده:(قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا
أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ)[2] اين، آن چيزى است كه
خدا پيغمبرش را مامور كرده تا به مردم ابلاغ كند، و به نوح و پيغمبران بعد از او
هم دستور داد كه آن را به مردم برسانند، هم چنان كه سوره هود و غير آن گوياى آن
است.
و نيز خطاب
به رسول خدا 6 فرمود:(قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى
إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ
فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً)[3].
[1] مانند روش آل فرعون و آنها كه قبل از ايشان بودند كه آيات
خدا را تكذيب كردند و خدا آنها را به جرم گناهانشان بگرفت. سوره انفال، آيه 52.
[2] بگو من به شما نمىگويم كه خزينههاى خدا بدست من است و نه
اينكه غيب مىدانم، و نمىگويم كه من فرشتهام. سوره انعام، آيه 50.
[3] بگو من تنها بشرى هستم مثل شما، به من وحى مىشود كه معبود
شما يكى است پس هر كه به ديدار پروردگارش اميدوار است بايد عمل صالح كند و در
عبادت، احدى را شريك پروردگار خود نسازد. سوره كهف، آيه 110.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 352