و در الدر
المنثور است كه احمد- در كتاب الزهد- از خطاب بن عبد اللَّه روايت كرده كه گفت:
على (ع) فرمود: هيچ مىدانيد درهاى جهنم چگونه است؟ ما گفتيم لا بد مثل همين،
درهاى دنيا است، فرمودند: نه و ليكن اينطور است. آن گاه دست خود روى دست گذاشت (كه
اشاره به طبقات آن است)[2] و در همان
كتاب است كه ابن مبارك، هناد، ابن ابى شيبه، عبد بن حميد و احمد- در كتاب الزهد- و
ابن ابى الدنيا- در كتاب صفة النار- و ابن جرير، ابن ابى حاتم و بيهقى- در كتاب
البعث- از چند طريق از على (ع) روايت كرده كه گفت:
جهنم هفت در
دارد، بعضى فوق بعضى ديگر قرار دارد وقتى اولى پر شد دومى را پر مىكنند، آن گاه
سومى را تا همهاش پر شود[3].
باز در همان
كتاب آمده كه ابن مردويه و خطيب در تاريخش از انس روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا
6 در معناى آيه(لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ) فرمود: جزئى
از مردم كه به خدا شرك ورزيدند، و جزئى ديگر كه در او شك كردند، و جزئى كه از او
غفلت نمودند[4].
مؤلف: اين
روايت اجزاى درهاى جهنم را مىشمارد، نه خود درها را. و از ظاهر سياق بر مىآيد كه
رسول خدا 6 نمىخواهد اجزاء را منحصر در آن سه جزء كند.
و در همان
كتاب است كه ابن مردويه از ابو ذر روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: براى
جهنم درى است كه از آن داخل نمىشود مگر كسى كه عهد مرا در باره اهل بيتم بشكند و
خيانت نمايد، و بعد از من خون آنان را بريزد[5].
باز در همان
كتاب است كه احمد و ابن حبان و طبرى و ابن مردويه و بيهقى- در كتاب البعث- از عتبة
بن عبد اللَّه از رسول خدا 6 روايت آوردهاند كه فرمود: براى بهشت هشت در و براى
جهنم هفت در است، كه بعضى افضل از بعض ديگر است[6].