نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 89
باشد نيست، به همين
جهت آن روايتى كه دارد هود و واقعه، بعيد به نظر مىرسد كه مقصودش اشاره به آيه(فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ) بوده باشد، و آنچه هر دو سوره در آن مشتركند
حديث قيامت است- و اللَّه اعلم.
و در تفسير
قمى در ذيل آيه(وَ لا تَرْكَنُوا ...) گفته كه معصوم
فرمود: ركون به معناى محبت و خير خواهى و اطاعت است.[1]
مؤلف: اين روايت را صاحب مجمع البيان هم بطور مرسل از ائمه (ع) نقل كرده است.[2] و در تفسير عياشى از عثمان بن عيسى
و او از مردى از امام صادق (ع) روايت كرده كه در تفسير آيه(وَ لا
تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ) فرمود:
متوجه باشيد خدا اين آتش را خالد و هميشگى نكرد، بلكه فرمود آتش به شما
مىرسد پس به ظالمان ركون مكنيد.[3]
مؤلف: مقصود امام اين است كه جمله(فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ) يعنى آتش به
شما بر مىخورد.
و نيز در
همان كتاب از جرير از ابى عبد اللَّه (ع) روايت كرده كه در تفسير(أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ) فرمود: دو طرف روز يكى مغرب است و يكى
صبح و(زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ) نماز عشاء است.[4] و در تهذيب به سند خود از زراره و
او از ابى جعفر (ع) روايت كرده كه در حديثى كه در باره نمازهاى پنجگانه مطالبى
بيان داشته و چنين فرمودهاند: خداوند فرموده(أَقِمِ
الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ) كه مقصود از
آن نماز عشاء است.[5] مؤلف: اين
حديث به خاطر اينكه در مقام بيان اوقات نمازهاى پنجگانه است ظهورى در اين دارد كه
مىخواهد تفسير كند(طَرَفَيِ النَّهارِ) را به قبل از ظهر و
بعد از ظهر، زيرا اگر اين مراد نباشد شامل اوقات پنجگانه نمىشود.
و در معانى
الاخبار به سند خود از ابراهيم بن عمر و او از كسى كه براى او حديث كرده