نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 87
درجه بالاتر باشيد-
نقل از ابى مسلم. ولى خواننده محترم به خوبى واقف است كه سياق آيات، مساعد با
هيچيك از اين دو معنى نيست.
و ثانيا
معلوم شد كه منظور از جمله(وَ لا يَزالُونَ
مُخْتَلِفِينَ) دوام بر اختلاف در دين است، و معنايش اينست كه دائما از
حق متفرقند، و همواره آن را به صورتى باطل و شبيه به حق تصوير مىكنند تا مستور
بماند.
بعضى[1] ديگر از مفسرين گفتهاند: مقصود از
آن، اختلاف در ارزاق و احوال و خلاصه اختلاف غير دينى است- نقل از حسن. و بطورى كه
براى خواننده معلوم شد اين معنا با سياق آيات قبلى سازگار نيست. بعضى[2] ديگر گفتهاند: معناى اينكه
فرمود يختلفون اين است كه بعضى بعض ديگر را در تقليد گذشتگان جانشين
خود مىكنند، و خلاصه سنت باطل آنان را نسل به نسل و دست به دست مىگردانند. اين
معنا نيز مانند معناى قبلى از سياق آيات مخصوصا با در نظر داشتن جمله(وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ ...) اجنبى و
ناسازگار است.
و ثالثا
معلوم شد كه منظور از جمله(إِلَّا مَنْ رَحِمَ) اين است
كه: الا كسى كه خداوند او را هدايت كرده باشد .
و رابعا
اينكه اشاره(وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ) اشاره به رحمت است،
و معنايش اينست كه خلايق براى رسيدن به رحمت خلق شدهاند، تا بدان وسيله به سعادت
خود نايل آيند.
بعضى[3] ديگر گفتهاند: معنايش اينست كه
بشر براى اختلاف خلق شده- نقل از حسن و عطاء- ولى خواننده متوجه شد كه چه اندازه
اين رأى مردود و غلط است. بله اگر جايز بود ضمير هم را برگردانيم به
بقيه مردم بعد از استثناء، آن وقت جايز بود بگوييم غرض از خلقت آنان اختلاف بوده،
و آن وقت مضمون آيه قريب به مضمون آيه(وَ لَقَدْ ذَرَأْنا
لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ)[4] مىشد.
بعضى[5] هم گفتهاند كه: اشاره است به همه
مدلول كلام، و معنايش اين است كه خداوند بشر را خلق كرد در حالى كه مستعد براى
اختلاف و تفرقه بود، چه تفرقه در علوم، چه در معارف و چه در درك و عقايد و چه در
توابع آن، يعنى در اراده و اختيار اعمالشان كه از آن جمله است دين و ايمان، و اطاعت
و عصيان.