نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 69
پس مقصود از
ستمكاران، اين طايفه نيستند، بلكه مراد آن عده از مردم هستند كه حالشان در ظلم و
ستم، حال همان كسانى باشد كه خداوند در آيات سابق داستانشان را آورده بود، و مثل
اينكه خداى تعالى در آن داستانها عموم مردم را در برابر دعوت الهيى كه متوجه آنان
شده مانند يك دسته دانسته، آن گاه آنان را به دو قسم پذيرندگان و مخالفين تقسيم
كرده آن گاه در چند جاى آن داستانها از طايفه اول تعبير كرده به (الَّذِينَ آمَنُوا)- آنان كه ايمان آوردند ، و در نزديك ده جا از طايفه دوم
كه دعوت او را رد كردهاند تعبير كرده به (الَّذِينَ ظَلَمُوا)-
كسانى كه ظلم كردند ، مانند جمله(وَ لا تُخاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا)[1] و(وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ)[2] و(وَ تِلْكَ عادٌ جَحَدُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ وَ عَصَوْا رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُوا
أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ)[3] و(أَلا
إِنَّ ثَمُودَ كَفَرُوا رَبَّهُمْ)[4] و(أَلا بُعْداً لِمَدْيَنَ كَما بَعِدَتْ ثَمُودُ)[5] و امثال آن.
خداوند سبحان
از رد و قبول آنان در قبال دعوت الهى تعبير به فعل ماضى آورده كه تنها بر تحقق و
وقوع دلالت مىنمايد، چون مقام، مقام قياس است و همين كه از مقام مقايسه بيرون
مىآيد به صيغه اسم فاعل و يا در واقع به صفت تعبير نموده مىفرمايد:(وَ قِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ) و يا:(وَ ما هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ) و يا:(وَ لا تَتَوَلَّوْا
مُجْرِمِينَ) و امثال آن كه زياد آمده است.
آرى، همانطور
كه اشاره شد مقام مقايسه و نسبت سنجى وضع مردم در برابر دعوت از نظر قبول و رد،
اقتضا دارد كه به صرف وقوع و تحقق اكتفاء كند، چون بيش از اين احتياج ندارد كه
بگويد فلان قوم و ملت جزو اين دسته شدند يا آن دسته ايمان آوردند، و يا ظلم كردند،
و ديگر احتياج نيست به اينكه وصف استمرار و تلبس و اتصاف ايشان را بيان كند.
پس مفاد
جملات:(ظَلَمُوا) و(عَصَوْا) و اتبعوا امر فرعون اين است كه ايشان جزو اين دسته
شدند، و به ظلم و عصيان و متابعت امر فرعون شناخته گرديدند. و همچنين مفاد جمله(نَجَّيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا) اين است كه ما آنهايى را كه به صفت و علامت
ايمان متصف هستند نجات داديم.
پس در افاده
اصل آن سمت و علامت تعبير به فعل (ماضى) كافى است، هر چند لازمه
[1] درخواست مكن از من در باره كسانى كه ظلم كردند. سوره هود،
آيه 37.
[2] و گرفت آنان را كه ظلم كردند فريادى مهلك. سوره هود، آيه 94.
[3] و اين عاد( قوم هود) انكار كردند آيات پروردگار خود را و
نافرمانى كردند پيامبران خدا را و پيروى كردند فرمان هر سركش حق ناپذير را. سوره
هود، آيه 59.