نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 510
(إِلَيْهِ أَدْعُوا وَ إِلَيْهِ مَآبِ )- در اين جمله كلام را پايان داده، مىفرمايد: بازگشت
من به سوى اوست. بنا بر اين در اول كلام هدف خود و ديگران را، و در آخر آن سيره
خود را بيان نموده مىفرمايد: من مامور شدهام كه تنها خدا را پرستش كنم، و عمل و
دعوتم بر اين اساس باشد، و بر همين سيره هم در ميان مردم رفتار مىكنم، و مردم را
جز به سوى او نمىخوانم، و در هيچ امرى از امورم جز به او مراجعه نمىكنم.
بنا بر اين
ذيل آيه، همان معنايى را مىرساند كه آيه(قُلْ هذِهِ سَبِيلِي
أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحانَ
اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ)[1] آن را افاده
مىكرد.
ممكن هم هست
منظور از جمله(وَ إِلَيْهِ مَآبِ) مساله معاد باشد كه
در اين صورت تعليل را افاده مىكند، و آيه چنين معنا مىدهد: من فقط به سوى او
دعوت مىكنم، چون بازگشت من، تنها به سوى اوست.
[وجوه
ديگرى كه در بيان مراد از: (وَ الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ
يَفْرَحُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ) گفته شده است]
بعضى[2] از مفسرين كلمه كتاب
را كه در آيه است به قرآن، و جمله(الَّذِينَ آتَيْناهُمُ
الْكِتابَ) را به اصحاب رسول خدا 6 و كلمه احزاب را به اعرابى
تفسير كردهاند كه عليه رسول خدا 6 حزب تشكيل دادند- كه همان قريش و ساير قبايل
بودند- و گرفتاريهايى براى آن حضرت درست كردند.
و ليكن اين
تفسير صحيح نيست، زيرا معهود نيست و سابقه ندارد كه قرآن كريم جمله(الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ) را بر اصحاب رسول خدا 6 اطلاق كرده باشد. علاوه
بر اينكه اگر آيه را اينطور تفسير كنيم لازمهاش اين است كه اين معنى تكرار شود
(زيرا آيه بعدى نيز همين معنى را ذكر مىكند).
و چه بسا
گفته باشند كه مقصود از اين جمله تنها يهود، و مقصود از كتاب، تورات است، و مراد
از اينكه فرمود بعضى از احزاب پارهاى از قرآن را انكار مىكنند آن
آياتى است كه مشتمل بر احكامى خلاف احكام تحريف شده تورات است. و اگر بگويى انكار
چنين آياتى اختصاص به بعضى از يهود نداشت، بلكه همه يهود آن را منكر بودند،
مىگوييم درست است و ليكن بعضى از يهود بدون فرح و خوشحالى از نزول قرآن، آن دسته
از آيات را انكار مىكردند، و بقيه يهود هم خوشحال بودند و هم آن دسته را انكار
مىكردند. آن گاه براى اثبات اين معنا
[1]( اى رسول ما به امت) بگو روش من و پيروانم همين است كه خلق
را با بينايى و بصيرت به خدا دعوت كنيم و خدا منزه است و من از كافران نيستم. سوره
يوسف، آيه 108.