نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 508
پيش از تو نيز
پيغمبرانى را فرستاديم كه همسران و فرزندانى داشتند، و هيچ پيغمبرى حق نداشت جز با
اجازه خدا معجزهاى بياورد كه براى هر مدتى كتابى است (38).
خدا هر چه را
بخواهد محو يا اثبات مىكند، و اصل همه كتابها نزد خداست (39).
و اگر شمهاى
از آن عذاب را كه به آنها وعده دادهايم به تو نشان بدهيم و يا عمر تو را به سر
بريم در هر حال وظيفه تو فقط تبليغ است، و حساب كردن با ماست (40).
آيا
نمىبينند كه ما داريم اين سرزمين را از اطرافش نقصان مىدهيم، خدا حكم مىكند، و
هيچ كس را ياراى جلوگيرى يا رد احكام او نيست و او سريع الحساب است (41).
كسانى كه پيش
از اينان بودهاند نيز نيرنگ مىكردهاند ولى تدبيرها همه خاص خداست، مىداند كه
هر كس چه مىكند، و بزودى كافران مىدانند كه عاقبت آن سراى از آن كيست (42).
بيان آيات
اين تتمه
آيات سابق است، و در آن باز هم گفتار كفار را كه گفته بودند:(لَوْ لا
أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ) تعقيب مىكند.
[توضيحى در
مورد خوشحال شدن اهل كتاب از نزول قرآن]
ظاهرا منظور
از(الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ) يهود و نصارى، و يا
اين دو طائفه با مجوس است، چون معهود از اطلاقات قرآن همين است. و اما اينكه
مىفرمايد اهل كتاب خوشحالى مىكنند از اينكه قرآن به تو نازل شده، جهتش اين است
كه اين سوره مكى است و تاريخ اثبات كرده كه يهود، در اوائل بعثت و قبل از آن،
عنادى با پيامبر نداشتند، بلكه حوادث به وجود آمده بعد از هجرت بوده است.
و آن عنادى
كه ايشان را واداشت آن حوادث شوم را ببار بياورند همه بعد از هجرت بود، و حتى در
اوائل هجرت هم جمعى از ايشان دعوت اسلام را پذيرفته، بر نبوت خاتم الانبياء 6
شهادت دادند، و شهادت دادند كه اين همان پيغمبرى است كه در كتابهاى آنان بشارت به
آمدنش داده شده، و قرآن همين معنا را از ايشان حكايت نموده مىفرمايد: