نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 471
و اگر
صلاة و انفاق را بر صبر عطف نموده از باب عطف خاص بر عام است،
تا به قول بعضى اهميت و عظمت آنها را برساند.
و مقصود از
انفاق در جمله(وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً) مطلق انفاق
اعم از واجب و غير واجب است، چون آيه شريفه در مكه نازل شده، كه هنوز آيات راجع به
زكات واجب نازل نشده بود.
و اگر انفاق
را مقيد به قيد(سِرًّا وَ عَلانِيَةً) نموده براى اين است
كه بفهماند حق انفاق را استيفاء مىكنند، چون بعضى از انفاقات است كه بايد پنهانى
صورت گيرد، و بعضى ديگر علنى دادنش بهتر است. پس كسى كه به خدا و به آنچه خدا نازل
كرده ايمان دارد لازم است امر تكليفى را ادا كند از آن جمله حق انفاق را ادا نموده
آنجا كه مظنه رياء و سمعه يا توهين و آبروريزى در كار است پنهانى بدهد، و آنجا كه
مايه تشويق مردم بر احسان و معروف و دفع تهمت و امثال آنست علنى بپردازد.
(وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ)- ماده
درأ به معناى دفع است، و معناى آيه اين است: وقتى به گناهى تصادفا آلوده
مىشوند، كار نيكى مىكنند كه نيكيش از بدى آن گناه بيشتر است، و يا حد اقل معادل
آنست و آثار سوء آن را جبران مىكند، حال چه اينكه اين گناه را بوسيله كار نيك
جبران نمايند و يا بوسيله توبه لكه آن را بشويند، چون فرمودهاند: حسنات
گناهان را از بين مىبرد . و هم فرمودهاند:
كسى
كه توبه كند مانند كسى است كه گناه نكرده باشد . و نيز چه اينكه خود مرتكب
شده باشند، و يا ديگران نسبت به ايشان انجام داده باشند مثل اينكه به ايشان ظلم
كرده باشند، و ايشان با عفو و احسان تلافى كنند، و يا به ايشان جفا كرده باشند
ايشان به حسن خلق و گشادهرويى جبران نموده باشند، و يا منكرى ديده و از آن نهى
كرده باشند، و يا ترك معروفى سراغ داشته بدان امر كرده باشند.
همه اينها
درأ (دفع) سيئه به حسنه است، و دليلى از ناحيه لفظ آيه كه دلالت كند بخصوص يكى از
اينها وجود ندارد.
[وجوهى كه
در باره جهت اختلاف در بيان وصف اولوا الألباب گفته شده است]
در آيه شريفه
در بيان صفات اولى الالباب تعبيرهاى مختلف شده، در شش صفت تعبير به
لفظ مضارع آمده و فرموده: 1- يوفون 2- و لا ينقضون 3- و يصلون 4- يخشون 5- يخافون
6- يدرءون. و در سه جاى ديگر به لفظ ماضى آورده و فرموده: 1- صبروا 2- اقاموا 3-
انفقوا.
و از بعضى از
مفسرين[1] نقل شده
كه در توجيه اين اختلاف تعبير گفتهاند كه اين اختلاف تنها به منظور تفنن در فصاحت
است، چون همه اين افعال، صله الذين است، و از آنجايى كه صله و
موصول الذين معناى حرف شرط و جمله شرطيه را مىدهد، و در جمله شرطيه
ماضى و مضارع يك معنا مىدهد، چه اينكه بگويى ان ضربت ضربت و يا
بگويى ان تضرب اضرب در هر دو حال