نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 441
نتيجه همه ساعات قبل
از ظهر و بعد از ظهر را شامل شود، هم چنان كه در آيه(وَ مِنْ آناءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ
النَّهارِ لَعَلَّكَ تَرْضى)[1] بكار برده.
بلكه نكته آن
(و خدا داناتر است) اين است كه كم و زياد بودن سايه اجسام، هميشه در صبح و شام
صورت مىگيرد، و در نتيجه در آن موقع در حس بيننده، سقوط بر زمين و ذلت سجود را
مجسم مىسازد، ولى در هنگام ظهر و وسطهاى روز چه بسا سايه معدوم مىشود و يا آن
قدر كوتاه مىشود كه ديگر كم و زياديش محسوس نيست و به نظر ساكن مىآيد، و معناى
سجود آن طور كه در صبح و شام محسوس است، محسوس نمىشود و شكى نيست كه منظور از
نسبت دادن سجده به سايه اجسام بيان سقوط سايهها بر زمين و مجسم نمودن افتادگى
سجود است، نه اينكه مقصود تنها و تنها بيان اطاعت تكوينى سايه در جميع احوال و
آثارش باشد، دليل اين معنا هم آيه شريفه:(أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلى
ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ يَتَفَيَّؤُا ظِلالُهُ عَنِ الْيَمِينِ وَ
الشَّمائِلِ سُجَّداً لِلَّهِ وَ هُمْ داخِرُونَ ...)[2]، است كه عنايت
مزبور، در آن به خوبى چشمگير و هويداست.
و اين مطلب
يك كلام شعرى، و تصويرى خيالى نيست كه قرآن در دعوت حق خود متوسل به آن شده باشد،
حاشا از قرآن كه چنين كند با اينكه صريحا فرموده: اين كلام شعر نيست.
آرى حقايقى
كه عالىتر از اوهام، و ثابت و استوار در نظر عقل سليم است و به طبع خود از افق
محسوسات و حواس دور است و نمىشود آن را تجسم نمود، در پارهاى موارد كه ممكن باشد
براى حس نوعى ظهور يافته به وجهى تمثل و تجسم يابد، در چنين موارد البته بايد از
حس استمداد نموده صاحبان فهم ساده و عقل بسيط را از راه حس متوجه آن حقايق نمود، و
آن گاه ايشان را از اين راه منتقل به مرحله عقل سليم كه مسئول درك حقايق و معارف
حقيقى است ساخت، و اين قسم حس و خيال، حس و خيال حق است، و حق هم مؤيد آنست، و
اعتماد به آن، شعر و خيالبافى و يا باطل شمرده نمىشود.
و اينكه
مىبينيم خداى تعالى براى سايه گسترده اجسام، در صبح و شام سجده قائل شده، از همين
باب است، چون اين سايهها نيز مانند صاحبان شعورند كه به منظور سجده به زمين
[1]( اى رسول ...) آنات و لحظههايى از شب تار و اطراف روز روشن
به تسبيح( پروردگارت) مشغول شو تا باشد كه به مقام رفيع شفاعت نائل شوى. سوره طه،
آيه 130.
[2] مگر آن چيزها را كه خدا خلق كرده نمىبينند كه سايههاى آن
از راست و چپ مىآيند، و با تذلل براى خدا سجده مىكنند، سوره نحل، آيه 48.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 441