نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 422
(وَ
رَبُّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ)[1] در عين حال وسائطى را هم در اين حفظ كردن، اثبات
نموده و مىفرمايد:(وَ إِنَّ
عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ)[2].
پس اگر خداى
تعالى آثار حاضر و غايب انسانى را بوسيله اين وسائط كه گاهى آنها را حافظين ناميده
و گاهى معقبات خوانده حفظ نمىفرمود، هر آينه فنا و نابودى از هر جهت آنها را
احاطه نموده و هلاكت از پيش رو و پشت سر بسويشان مىشتافت، چيزى كه هست همانطور كه
حفظ آنها به امرى از ناحيه خداست همچنين فناى آنها و فساد و هلاكتشان به امر
خداست، زيرا ملك هستى از آن اوست و جز او كسى مدبر و متصرف در آن نيست، اين آن
حقيقتى است كه تعليم قرآنى بدان هدايت مىكند، البته آيات در اين معانى بسيار است
ليكن حاجتى به ايراد آنها نيست.
و اگر ملائكه
عملى مىكنند آن نيز به امر خدا است هم چنان كه قرآن كريم مىفرمايد:
(يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ)[3] و نيز
مىفرمايد:( لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ
يَعْمَلُونَ)[4]().
از همين جا
معلوم مىشود كه اين معقبات (نگهبانان)، همانطور كه آنچه حفظ مىكنند به امر خدا
مىكنند، همچنين از امر خدا حفظ مىكنند، چون فنا و هلاكت و فساد هم به امر خداست
همانطور كه بقا و استقامت و صحت، به امر خداست، پس هيچ مركب جسمانى و مادى دوام
نمىيابد مگر به امر خدا، و هيچ يك از آنها تركيبش انحلال و فساد نمىيابد مگر باز
به امر خدا، در معنويات هم هيچ حالت روحى و يا عمل و يا اثر عملى دوام نمىيابد
مگر به امر خدا، و هيچ يك از آنها دچار حبط و زوال و فساد نمىشود مگر باز به امر
خدا، آرى امر، همهاش از آن خداست و برگشت همهاش بسوى او است.
بنا بر اين،
معقبات، همانطور كه به امر خدا حفظ مىكنند، از امر خدا نيز حفظ مىكنند، و چون
چنين است ناگزير بايد جمله(يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ
اللَّهِ) بهمين معنا تفسير و حمل شود.
و از آنچه
گفته شد معلوم گرديد كه وجه اتصال و ارتباط جمله مورد بحث با جمله بعديش كه
مىفرمايد:(إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى
يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ) چيست، و اينكه در حقيقت جمله مذكور مىخواهد
جمله مورد بحث را تعليل كند، و معناى مجموع آن دو اين است
[1] و پروردگارت بر هر چيزى حافظ و نگهبان است. سوره سبا، آيه
21.