نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 23
هستند براى موصوفشان
و يا اينكه ثبوتشان به اراده ازليه است و به هيچ وجه قابل تخلف نيست، و يا اينكه
به اكتساب و عمل حاصل مىشود، آيه شريفه از آن ساكت است و بر هيچ يك از آنها
دلالتى ندارد، چيزى كه هست قرار داشتن آن در سياق دعوت به ايمان و عمل صالح و
تحريك به اينكه در ميان اطاعت و معصيت، اطاعت را اختيار كنيد، دلالت مىكند بر
اينكه ايمان و عمل صالح در حصول سعادت مؤثر است و راه رسيدن به آن آسان است هم
چنان كه در جاى ديگر فرموده:(ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ)[1].
[نقد و رد
سخن فخر رازى كه گفته است سعادت و شقاوت آدمى به حكم خدا و لازم لا ينفك او است]
اين را بدين
جهت گفتيم تا وجه فساد استفادهاى كه بعضى از مفسرين از جمله مورد بحث كردهاند
روشن شود. وى (فخر رازى) از آيه چنين استفاده كرده كه: سعادت و شقاوت از حكم
خداست، و لازم لا ينفك آدمى است. و در تفسير خود در ذيل اين آيه گفته است: بدانكه
خداى تعالى در اين آيه حكم كرده است در باره بعضى از اهل قيامت به سعادت و در باره
بعضى ديگر به شقاوت. و كسى كه خداوند در بارهاش حكمى بكند و بداند كه او محكوم به
آن حكم است ممكن نيست غير آن بشود، مثلا اگر حكم كرده به اينكه فلانى سعيد است، و
علم به سعادت او داشته باشد محال است كه او شقى شود، زيرا اگر شقى شود لازم مىآيد
كه خدا دروغ گفته باشد و علمش جهل گردد، و اين محال است. پس به همين دليل ثابت
مىشود كه هيچ سعيدى شقى نمىشود و هيچ شقيى سعيد نمىگردد.
آن گاه گفته
است: از عمر هم روايت شده كه گفته: وقتى آيه(فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَ سَعِيدٌ) نازل شد من به رسول خدا 6 عرض كردم اگر
چنين است پس ما براى رسيدن به چه چيزى عمل مىكنيم؟ براى رسيدن به چيزى كه كارش
گذشته، يا براى چيزى كه هنوز حتمى نگرديده؟ فرمود: اى عمر براى رسيدن به سرنوشتى
عمل مىكنيم كه حتمى شده و قلم قضا بر آن رفته، و قدر مقدرش كرده، و ليكن براى هر
كسى ميسر است كه برسد به آنچه كه براى آن خلق شده.
آن گاه اضافه
كرده كه معتزله مىگويند: از حسن روايت شده كه گفته است معناى جمله مورد بحث اين
است كه يك دسته شقيند به عملشان و يك دسته سعيدند به عملشان. و ليكن ما نمىتوانيم
به خاطر اينگونه روايات از دليل قاطع خود دست برداريم علاوه بر اينكه شقى بودن شقى
به خاطر عملش و سعيد بودن سعيد به خاطر عملش با مذهب ما منافاتى ندارد، زيرا
مىگوييم عمل زشت شقى و عمل نيك سعيد هم به قضاء و قدر خداست، پس دليل