نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 275
بعضى[1] گفتهاند: منظور از شاهد، قرآن
است، و بعضى[2] ديگر
گفتهاند جبرئيل است كه قرآن را بر رسول خدا 6 مىخواند. و شايد اين مفسر احتمال
خود را از آيه زير گرفته كه سخن از شهادت ملائكه بر حقانيت قرآن دارد:(لكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِما أَنْزَلَ
إِلَيْكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَ الْمَلائِكَةُ يَشْهَدُونَ)[3].
بعضى[4] ديگر گفتهاند: شاهد فرشتهاى است
كه رسول خدا 6 را تسديد، و قرآن را حفظ مىكند. و چه بسا اين مفسر احتمال خود را
به نوعى مستند به همان آيه سوره نساء كرده است.
بعضى[5] ديگر گفتهاند: شاهد خود رسول خدا
6 است، به دليل اينكه خود خداى تعالى آن جناب را شاهد خوانده و در كلام مجيدش
فرموده:(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ
مُبَشِّراً وَ نَذِيراً)[6]. بعضى[7] ديگر گفتهاند: منظور از جمله:(
شاهِدٌ مِنْهُ)- شاهدى از او زبان آن حضرت است، كه آن جناب قرآن را با آن
مىخواند.
بعضى[8] ديگر گفتهاند: شاهد، على بن ابى
طالب (ع) است، كه بر طبق اين نظريه رواياتى چند از طرق شيعه و اهل سنت وارد شده.
و دقت در
سياق آيه و ظاهر جملات آن كافى است كه خواننده، به بطلان وجوه نامبرده حكم كند-
غير از وجهى كه نظر ما بود- و ديگر حاجت به آن نيست كه ما گفتار را در رد آن وجوه
طول دهيم و به بحث و مناقشه در آنها بپردازيم.
(وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَةً)- ضمير در كلمه
من قبله به موصول در جمله قبل يعنى جمله ا فمن ... بر مىگردد،
احتمال دومى كه در ضمير يتلوه داديم اينجا نيز
[1] تفسير كشاف، ج 2، ص 385، مجمع البيان، ج 3، جزء 12، ص 130(
به نقل از ابى مسلم).
[2] مجمع البيان، ج 3، جزء 11، ص 130( به نقل از ابن عباس و
مجاهد و زجاج).
[3] ليكن خدا گواه است به آنچه به سويت نازل كرد، و اينكه آنچه
نازل كرده به علم خود نازل كرده كه ملائكه شاهد و ناظر بودند. سوره نساء،
آيه 166
[4] مجمع البيان، ج 3، جزء 12، ص 130( به نقل از مجاهد).