نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 245
خود معتقد به اين است
كه قرآن تنها از نظر فصاحت و بلاغت معجزه است پاسخ درستى نيست.
بعضى[1] از مفسرين در پاسخ به اين سؤال
گفتهاند: قرآن كريم در تمامى محتوياتش معجزه است: در معارف، اخلاق، احكام،
داستانها و ساير خصوصياتش، و از نظر فصاحت و بلاغت و نداشتن اختلاف به معجزه بودن
توصيف مىشود، و وقتى معارضه صورت مىگيرد كه خصم بتواند چند سوره به مثل قرآن
بياورد، و در آن چند سوره اختلافى ديده نشود، مخصوصا اگر در آن چند سوره متعرض
داستانهايى شده باشد، و نيز جهات فصاحت و بلاغت را در آن رعايت كرده معارفى را نيز
آورده باشد، در اين صورت است كه مىتواند ثابت كند قرآن معجزه نيست، و اما با
آوردن يك سوره اين معنا ثابت نمىشود.
تازه وقتى با
آوردن چند سوره ثابت مىشود كه سورههاى آن كلام مانند سورههاى اول قرآن طولانى
باشد، و همه شؤونى كه قرآن دارد، داشته باشد، معرفت و داستان و استدلال و ساير
جهات را نيز داشته باشد، و خلاصه كلام اينكه سورههايى نظير سوره اعراف و انعام
باشد.
و سورههاى
طولانى قرآن كه مشتمل بر تمامى فنون مذكور و قبل از سوره هود باشد- بطورى كه در
روايات هم آمده- سوره اعراف، يونس، مريم، طه، شعراء، نمل، قصص، قمر و سوره ص است،
كه با سوره هود ده سوره مىشود، و اگر قرآن كريم تحدى را در ده سوره قرار داده به
اين جهت بوده است، اين بود خلاصه گفتار بسيار طولانى آن مفسر.
مؤلف: اين
پاسخ نيز درست نيست، زيرا اولا: آن ترتيبى كه وى براى سورههاى مذكور ذكر كرده
قابل اعتماد نيست، زيرا روايتى كه به آن تمسك جسته خبر واحدى است كه علاوه بر واحد
بودنش خالى از ضعف نيست، و بحث تفسيرى نمىتواند مبتنى بر امثال آن شود.
و ثانيا: از
ظاهر آيه شريفه( أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ
مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ) بر مىآيد اينكه كفار به رسول خدا 6 نسبت افتراء
دادهاند، در باره همه قرآن دادهاند، چه سورههاى طولانيش و چه كوتاهش، و اين
تهمت خود را به سورهاى دون سورهاى اختصاص ندادند، پس واجب است در رد اين تهمت
جوابى به آنان داده شود كه شبهه را نسبت به كل قرآن ريشهكن سازد، و طورى تحدى
شوند كه معجزه بودن كل قرآن و ناتوانى آنان نسبت به همه قرآن ثابت شود زيرا عجز
آنان از آوردن ده سوره طولانى كه فرضا جامع همه فنون و خصوصيات قرآن باشد ثابت
نمىكند كه همه قرآن حتى سورههاى كوچك آن از قبيل سوره كوثر و سوره و العصر معجزه
و از ناحيه خداى تعالى است، مگر آنكه مفسر نامبرده خواسته باشد