responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 22  صفحه : 359

بدوزد الان هم نانم را خوردم و سیر شدم تا شب هم خدا بزرگ است. پسرم! من چنین حالى را اگر بگویم به همه مقامات دنیوى مى‌دهم باور کن ولى هیهات خصوصاً از مثل من گرفتار به دام‌هاى ابلیس و نفس خبیث.

پسرم! از من گذشته یشیب بن آدم و یشیب فیه خصلتان: الحرص و طول الامل لکن تو نعمت جوانى دارى و قدرت اراده امید است بتوانى راهى طریق صالحان باشى. آنچه گفتم بدان معنى نیست که خود را از خدمت به جامعه کنار کشى و گوشه‌گیر و کل برخلق الله باشى که این از صفات جاهلان متنسک است یا درویشان دکان‌دار. سیره انبیاى عظام - صلى الله على نبینا و علیهم اجمعین - و ائمه اطهار - علیهم السلام - که سرآمد عارفان به الله و رستگان از هر قید و بند و وابستگان به ساحت الهى در قیام به همه قوا علیه حکومت‌هاى طاغوتى و فرعون‌هاى زمان بوده و در اجراى عدالت در جهان رنج‌ها برده و کوشش‌ها کرده‌اند به ما درس‌ها مى‌دهد و اگر چشم بینا و گوش شنوا داشته باشیم. راهگشایمان خواهد بود من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بملسم .

پسرم! نه گوشه‌گیرى صوفیانه دلیل پیوستن به حق است و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت شاهد گسستن از حق. میزان در اعمال انگیزه‌هاى آنهاست. چه بسا عابد و زاهدى که گرفتار دام ابلیس است و آن دام‌گستر با آنچه مناسب اوست چون خودبینى و خودخواهى و غرور و عجب و بزرگ‌بینى و تحقیر خلق‌الله و شرک خفى و امثال آنها او را از حق دور و به شرک مى‌کشاند. و چه بسا متصدى امور حکومت که با انگیزه الهى به معدن قرب حق نایل مى‌شود چون داود نبى و سلیمان پیامبر - علیها السلام - و بالاتر و والاتر چون نبى اکرم - صلى الله علیه و آله و سلم - و خلیفه برحقش على بن ابى‌طالب - علیه السلام - و چون حضرت مهدى - ارواحنا لمقدمه الفداء - در عصر حکومت جهانى‌اش. پس میزان عرفان و حرمان انگیزه است هر قدر انگیزه‌ها به نور فطرت نزدیک‌تر باشند واز حجب حتى حجب نور وارسته‌تر به مبداء نور وابسته‌ترند تاآنجا که سخن از وابستگى نیز کفر است.

پسرم! از زیر بار مسوولیت انسانى که خدمت به حق در صورت خدمت به خلق است شانه خالى مکن که تاخت و تاز شیطان در این میدان کمتر از میدان تاخت و تاز در بین مسوولیت و دست‌اندرکاران نیست. و دست و پا براى به دست آوردن مقام هر چه باشد چه مقام معنوى و چه مادى مزن به عذر آنکه مى‌خواهم به معارف الهى نزدیک شوم یا خدمت به عبادالله نمایم که توجه به آن از شیطان است چه رسد که کوشش براى به دست آوردن آن. یکتا موعظه خدا را با دل و جان بشنو با تمام توان بپذیر و در آن خط سیرنما؛ قل انما اعظکم بواحده ان تقوموالله مثنى و فرادى . میزان در اول سیر قیام لله است، هم در کارهاى شخصى و انفرادى و هم در فعالیت‌هاى اجتماعى سعى کن در این قدم اول موفق شوى که در روزگار جوانى آسانتر و موفقیت‌آمیزتر است. مگذار مثل پدرت پیر شوى که یا در جا زنى و یا به عقب برگردى و این محتاج به مراقبه و محاسبه است. اگر با انگیزه الهى ملک جن و انس کسى را باشد بلکه اگر به دست آورد عارف بالله و زاهد در دنیا است و اگر انگیزه‌



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 22  صفحه : 359
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست