responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 21  صفحه : 38

اخلاق کریمه خود در مصایب و مشکلات زندگى به مسوولین مراجعه نکرده‌اند و با مراجعه‌شان به حداقل بوده است. و همه نیز مى‌دانیم که اکثریت این قشر و رزمندگان عزیز اسلام از طبقات محروم کم‌درآمد بودند و مرفهین کمتر دل براى انقلاب سوختند، ولى وظیفه ماست که در حد توان و مقدورات قدرشناس زحمات آنان باشیم و من میل ندارم که این قدرشناسى فقط در حد تعریف و تمجید ظاهرى خلاصه شود بلکه باید در همه نوع امتیازات اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى به آنان بها داده شود و ضرورتى نمى‌بینیم که به این عزیزان سفارش و نصیحت کنم و رسالت بزرگ حفظ امانت خون‌هاى مقدس شهیدان را بازگو نمایم که بحمدالله تا به حال خانواده‌هاى شهدا و اسرا و مفقودین و جانبازان خود حافظ و نگهبان ارزش شهادت و ایثار بوده‌اند و بعد از این نیز به یارى خدا پاسدار آن خواهند بود.

2 - با قبول و اجراى صلح کسى تصور نکند که ما از تقویت بنیه دفاعى و نظامى کشور و توسعه و گسترش صنایع تسلیحاتى بى نیاز شده‌ایم، بلکه توسعه و تکامل صنایع و ابزار مربوط به قدرت دفاعى کشور از اهداف اصولى و اولیه بازسازى است و ما با توجه به ماهیت انقلابمان در هر زمان و هر ساعت احتمال تجاوز را مجدداً از سوى ابرقدرت‌ها و نوکرانشان باید جدى بگیریم.

3 - توجه به بازسازى مراکز صنعتى نباید کوچکترین خللى بر ضرورت رسیدن به امر خودکفایى کشاورزى وارد آورد، بلکه اولویت و تقدم این امر باید محفوظ بماند و مسوولین بیشتر از گذشته خود را مکلف به اجراى آن سازند و در امر احیاى اراضى و مهار آب‌ها و ایجاد سدها و تشویق کشاورزان و دامداران و استفاده‌ء هر چه بیشتر از نعمتهاى بیکران الهى در طبیعت تلاش نمایند که مطمئناً خودکفایى در کشاورزى مقدمه‌اى است براى استقلال و خودکفایى در زمینه‌هاى دیگر.

4 - مهمترین عامل در کسب خودکفایى و بازسازى توسعه مراکز علمى و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهاى متعهد و متخصصى است که شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاک نگرش انحصارى علم به غرب و شرق درآمده و نشان داده‌اند که مى‌توانند کشور را روى پاى خود نگه دارند. انشاءالله این استعدادها در پیچ و خم کوچه‌هاى اداره‌ها خسته و ناتوان نشوند.

5 - برنامه‌ریزى در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توام با حفظ شعایر و ارزش‌هاى کامل اسلامى و پرهیز از تنگ نظرى‌ها و افراط گرایى‌ها و نیز مبارزه با فرهنگ مصرفى که بزرگترین آفت یک جامعه انقلابى است و تشویق به تولیدات داخلى و برنامه‌ریزى در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادى صدور کالا و خروج از تکیه به صادرات نفت و نیز آزادى واردات و صادرات و به طور کلى تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت.

6 - رعایت اصول ایمنى و حفاظتى مراکز و صنایع و ایجاد پناهگاه‌هاى جمعى براى مردم و کارگران که این اختصاص به زمان جنگ ندارد بلکه طریقه احتیاط در هر شرایط است.

7 - استفاده از نیروهاى عظیم مردمى در بازسازى و سازندگى و بها دادن به مؤمنین انقلاب



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 21  صفحه : 38
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست