نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 133
نامساوی قیاس غلط است . و قیاسهایی که او کرده است و اساسا هر که
بخواهد در دین قیاس بکند چون شرایط را درک نمیکند ، بجای اینکه شرایط
را مساوی بگیرد ، در شرایط نامساوی عمل میکند و اشتباه میکند . این
اجتهاد ممنوع است ، ولی ما یک اجتهاد مشروع هم داریم ، آن همین است که
در این تعبیر امیرالمؤمنین بود ، اینکه فروع یعنی شاخهها را از اصلها و
ریشهها استنتاج بکنند .
کلیات و قواعد محدود است و مسائل ، نامتناهی
حدیث معروفی است که آن را ابن ادریس در آخر [ ( سرائر ) ] نقل کرده
است . ابن ادریس یک فقیهی است که به خبر واحد عمل نمیکند ، بر عکس
جمهور فقهاء که اگر خبر واحد مورد وثوق و اعتماد باشد عمل میکنند . ولی
در عین حال در آخر کتاب [ ( سرائر ) ] خودش که از کتب فقهی بسیار
ارجمند و با ارزش ما است یک خاتمهای دارد که معروف است به [ (
مستطرفات سرائر ) ] . در آنجا در یک قسمت ، این آدم بدبین که به اخبار
واحد عمل نمیکند ، یک سلسله اخبار و احادیث دارد که آنها را غیر قابل
تردید میداند و واحد نمیشمارد ، بلکه متواتر یا نزدیک به متواتر میداند
. آن حدیث که در وسائل هم هست اینست : « علینا القاء الاصول و علیکم
التفریع » [1] . ائمه گفتهاند که بر ما است که اصول و قوانین و قواعد
کلی را بیان کنیم ، این وظیفه ما است ، اما تفریع کردن یعنی فرع را از
اصل استخراج کردن و شاخه را از تنه در آوردن این دیگر وظیفه شما است .
این آن اجتهادی است که نه تنها ممنوع نیست بلکه لازم و واجب است ، و
علت آن هم معلوم
[1] سرائر ابن ادریس ، ص 478 به نقل از جامع بزنطی ، با اندکی اختلاف
در عبارت .
نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 133