نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 93
بررسی مجدد بیان مرحوم آخوند در برهان دوم
حال که به این مطلب رسیدیم ، دو مطلب قابل ذکر داریم که عرض میکنیم
. یکی اینکه برای برهان دومی که مرحوم آخوند ذکر کرد و آن از راه تبعیت
عرض از جوهر بود ، ایشان در آن برهان مطلبی را عنوان کرد که آن مطلب
مورد اعتراض حاجی واقع شد . گو اینکه ما جواب گفتیم . و آن این بود :
در مقدمه آن بحث این بحث را پیش کشید که طبیعت که علت حرکات و
اعراض هست ، علت حرکات و اعراضی که در خود مادهای که طبیعت در آن
ماده وجود دارد نیست .
مطلب اینست که : در آن برهان که از راه تبعیت عرض از جوهر اقامه شد
، آیا نیازی به چنین مقدمهای داریم که بعد مواجه با اشکال حاجی بشویم ،
یا اصلا نیازی به چنین مقدمهای نیست ؟ تقریبا بسیاری از متأخرین مرحوم
آخوند که این برهان را ذکر کردهاند به این جهت چندان عنایت نکردهاند .
شاید از این جهت که این را لازم ندانستهاند . یعنی اگر چه حرف مرحوم
آخوند حرف درستی هم باشد و قابل توجیه هم باشد ، ضرورتی ندارد که ما این
مقدمه را بیاوریم ، اگر این مقدمه را حذف هم بکنیم باز هم روح برهان
محفوظ است . چون روح برهان مسئله تبعیت عرض است از جوهر ، خواه علت
عرض خود طبیعت جوهری باشد یا علت عرض ، آن نباشد . برای اینکه آن
جوهری که علت عرض خودش هست ، قهرا این جوهر روی حساب همه حکما مرکب
است از مادهای و صورتی ، آنهایی که میگویند جوهر علت است ، معنایش
اینست که این جوهر بصورته علت اعراض خودش هست و بمادته محل موضوع
اعراض خودش هست .
پس در آن واحد دو رابطه میان جوهر و عرض وجود دارد ، بنابراین که
جوهر خودش علت اعراض خودش باشد : یک رابطه رابطه علیت و معلولیت
میان جوهر و عرض خودش ، و یک رابطه رابطه حالیت و محلیت . قبلا هم
گفتیم که هیچ
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 93