نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 209
طبق این نظر نه تنها نظریه منسوب به ارسطو که از طرف فرنگی ها ابراز
شده و میگوید دو واجب الوجود وجود دارد ، درست نیست حتی نظر بوعلی هم
درست نیست که همه عالم را ممکن و مخلوق میداند ولی بخشی از آن را مبدع
و قدیم زمانی میپندارد .
نظر صحیح این است که همه عالم حادث است و حتی به قدیم و حادث هم
تقسیم نمی شود و عالم طبیعت به مبدع و مکون هم تقسیم نمی شود ، مبدعات
همه ماوراء ماده هستند . اگر رابطه ماده و صورت به شکلی بود که صورت
ضمیمه ماده میشد درست بود ولی صورت به ماده ضمیمه نمی شود . پس اینکه
مرحوم آخوند در این فصل میگوید ماده مبدع است طبق مبنای خودش نیست و
قید " الا علی بعض الوجوه " نظر خودش است .
بنابر نظر صدرالمتألهین انواع عالم با ماده و صورتشان حادثند چون ماده
اساسا فعلیت و شیئیتی جز شیئیت انتزاعی ندارد ، که ما بتوانیم از باب
قوه و فعل دو حیثیت از ماده و صورت درست کنیم یعنی دو حیثیت قائل
شویم یکی حیثیت ماده و دیگری حیثیت صورت که با هم متحد هستند ، تا
فرض حرکت نکنیم امکان اثبات اینکه جسم مرکب از ماده و صورت است
نیست . این مطلب راجع به ماده
> باطل است و با مثال سقف و ستونهای متبادل آن تطبیق نمی کند چون
سقف دارای وجود مستقل از ستونهاست ولی ماده که وجود مستقل ندارد بلکه
منتزع از همان صور است . و این برهانی است مستقل بر حرکت جوهریه که
اگر تبادل در صورتها باشد باید به نحو اتصال باشد ولی مرحوم آخوند از این
برهان برای حرکت جوهریه استفاده نمی کند . آقای طباطبائی به حق از این
مطلب استفاده درست کرده اند و به آن تمسک جسته اند که اصلا مسئله تبادل
صور محال است ، که در همین حاشیه بیان کرده اند و در اصول فلسفه به نحو
مفصل تر بیان کرده اند . و اگر این را بگوئیم بسیاری از مسائل ماده و
صورت حل میشود و مشکل هم نیز عوض میشود . اصلا اگر میبایست در عالم به
هیولی و صورت قائل شد جز از طریق حرکت جوهریه نمی شود قائل شد و آن
حرف ارسطوئی و ابن سینائی که ماده مبدع است و در آن زیر زیرها وجود
دارد ، باید کنار گذاشته شود .
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 209