نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 208
نظر ملاصدرا درباره ماده : تا اینجا مرحوم آخوند نظر بوعلی را بیان
میکند که ماده حقیقتی است مبدع و صور و نفوس و اعراض آنها حادثهای
زمانی هستند . ولی در اینجا یک نظر دقیق و راقی تر هست و آن اینکه وقتی
واقعیت هیولای اولی را رسیدگی میکنیم میبینیم که ماده اولی چیزی نیست و
حتی خود بوعلی نیز تا این مقدار را قبول دارد . وقتی میگوئیم صورت محصل
ماده است به این معنی نیست که محصل شیای و متحصل شیء دیگری است ، بلکه
ترکیب ماده و صورت ترکیب اتحادی است نه انضمامی . شیء مرکب از ماده
و صورت زوجی نیست که نیمی از آن قدیم و نیمی دیگر حادث باشد . فلاسفه
بعدها به ترکیب اتحادی رسیدند که از سید صدر شروع شد و مرحوم آخوند نظر
او را گرفته و قبلا این بحث مطرح نبود .
حقیقت مطلب این است که این محصل که حادث است ماده هم در ضمن آن
وجود دارد یعنی از آن انتزاع میشود ، مثل جنس و فصل است . در جنس و
فصل نمی گوئیم که آنها دو چیز هستند مثلا نمیگوئیم حیوان به ناطق ضمیمه
میشود و انسان را تشکیل میدهد بلکه میگوئیم حیوان در ضمن ناطق و هم در
ضمن ناهق وجود دارد ، اگرناطقیت حادث باشد حیوانیت نیز حادث است .
مثلا اگر بگوئیم عدد پنج نبود و حادث شد نباید خیال کرد که عددیت آن
چیزی است که از قبل وجود داشت و پنج بودنش حادث شد ، نه اینطور نیست
، اصل عددیت آن نیز با پنج حادث شده است [1] . به این ترتیب مرحوم
آخوند رسیده است به حدوث عالم . [1] اشکال : وقتی ماده را تا این حد از شخصیت انداختید ، چنین ماده ای
چطور می تواند حامل امکان باشد ؟
پاسخ : همانطور که در مورد جنس و فصل نمی توان گفت با رفتن فصل جنس
باقی می ماند در اینجا نیز نمی توان گفت با رفتن صورت ماده باقی میماند
، صورت که برود ماده نیز با آن میرود و به همین دلیل نظر ما این است که
برهان فصل و وصل درست نیست با اینکه مرحوم آخوند آنرا درست میداند .
خود مرحوم آخوند در بعضی از گوشه های مطالبش به این مسئله رسیده است که
بنابراین نظریه تبادل صور بر ماده واحده >
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 208