نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 222
عنوان حقی از حقوق بشر شناخته شده . میگویند حقی است طبیعی و فطری که هر
کسی اختیار دارد هر عقیدهای که دلش میخواهد انتخاب کند . اگر کسی
بخواهد به خاطر عقیده شخص دیگر ، متعرض او بشود ، با حقی که طبیعت و
به اصطلاح خلقت به بشر داده است مبارزه کرده و در واقع ظلم کرده است .
ولی اساس این حرف دروغ است . بشر حق فطری و حق طبیعی دارد ولی حق
طبیعی و فطری بشر این نیست که هر عقیدهای را که انتخاب کرد ، به موجب
این حق محترم است . میگویند انسان از آن جهت که انسان است محترم است
، پس اراده و انتخاب انسان هم محترم است . هر چه را انسان خودش برای
خودش انتخاب کرده ، چون انسان است و به اراده خودش انتخاب کرده کسی
حق تعرض به او را ندارد . ولی از نظر اسلام این حرف درست نیست . اسلام
میگوید انسان محترم است ولی آیا لاز مه احترام انسان این است که انتخاب
او محترم باشد ؟ ! یا لازمه آن این است که استعدادها و کمالات انسانی
محترم باشد ؟ لازمه احترام انسان این است که استعدادها و کمالات انسان
محترم باشد یعنی انسانیت محترم باشد .
مثالی عرض میکنم : انسان که انسان است . به موجب یک سلسله
استعدادهای بسیار عالی است که خلقت در انسان قرار داده است . قرآن هم
میفرماید : « و لقد کرمنا بنیآدم »[1] ما بنیآدم را محترم و مورد
کرامت خودمان قرار دادهایم . انسان فکر و اندیشه دارد ، استعداد
[1] سوره اسراء ، آیه . 70
نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 222