نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 221
نشان دادند آنها را بکشید ، و اگر آمدند دنبال اینکه حقیقت را بفهمند به
ایشان پناه و امنیت بدهید و در غیر این صورت آنها را بکشید ، آیا این
با اصل آزادی عقیده که امروز جزء حقوق بشر به شمار میرود منافات دارد یا
نه ؟ و اگر منافات دارد چگونه میشود این مطلب را توجیه کرد ؟ یکی از
حقوق اولی بشر آزادی عقیده است یعنی انسان در عقیده خودش باید آزاد
باشد ، و قانون حقوق بشر اجازه نمیدهد که متعرض کسی بشوند به خاطر
عقیدهای که انتخاب کرده است ، و حال آنکه قرآن تصریح میکند کسانی که
عقیده شرک را پذیرفتهاند شما به هیچ شکل آنها را تحمل نکنید . البته
کسانی که عقیده غیر اسلامی دیگری مثل مسیحیت و یهودیت و مجوسیت را
اختیار کردهاند ، اسلام متعرض آنها نمیشود ، ولی نسبت به مشرکین میگوید
اگر چنین عقیدهای انتخاب کردهاند شما ابتدا مهلتشان بدهید و در یک
شرائط معینی اگر نپذیرفتند آنها را به کلی از بین ببرید . آیا این دستور
با این اصل سازگار است یا نه ؟ همچنین با اصل دیگری که در خود قرآن هست
چطور ؟ مگر قرآن نمیگوید : « لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی
در کار دین اکراه و اجباری نیست . از یک طرف قرآن میگوید در کار دین
اکراه و اجباری وجود ندارد و از طرف دیگر در اینجا اعلام به برائت میکند
میگوید : « برائه من الله و رسوله ». بعد هم میگوید : « فاذا انسلخ
الاشهر فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم » [ هنگامی که این چند ماه گذشت
مشرکین را هر جا یافتید بکشید . ] چرا ؟ " « فاقتلوا المشرکین حیث
وجدتموهم »" ، در صورتی که " « لا اکراه فی الدین »" [ این چگونه
است ؟ ] مسئله آزادی عقیده ، امروز به
نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 221