نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 223
علمی دارد و این در حیوانات و نباتات و جمادات نیست . به همین دلیل
انسان نسبت به یک حیوان یا گیاه محترم است . « و علم آدم الاسماء کلها
[1] خداوند همه اسماء و شؤون خودش را به آدم آموخت . نمیگوید به
گوسفند یا اسب یا شتر آموخت . کمال انسان در این است که عالم باشد .
انسان یک سلسله استعدادهای اخلاقی و معنوی دارد ، میتواند شرافتهای بزرگ
اخلاقی داشته باشد ، احساسات بسیار عالی داشته باشد که هیچ حیوان و گیاهی
اینگونه چیزها را نمیتواند داشته باشد . انسان بودن انسان به هیکلش
نیست که همین قدر که کسی روی دو پا راه رفت و سخن گفت و نان خورد ،
این دیگر شد انسان ، این انسان بالقوه است نه انسان بالفعل . بنابراین
ممکن است بزرگترین جنایتها را بر انسان خود انسان بکند یعنی من به عنوان
یک انسان انسانیت خود را به دست خودم از بین ببرم ، انسانی باشم جانی
بر انسان . من اگر به اراده خودم علیه کمالات انسانی خودم اقدام بکنم ،
انسان ضد انسانم و در واقع حیوان ضد انسانم . من اگر دشمن علم از آب
در آمدم و گفتم علم برای بشر بد است ، یک انسان ضد انسانم و بلکه غلط
است بگویند " انسان ضد انسان " باید بگویند حیوان ضد انسان ، یک
انسان بالقوه بر ضد انسانیت واقعی و حقیقی . من اگر بر ضد راستی و
امانت که شرافتهای انسانی است قیام بکنم و مثل " ماکیاول " طرفدار
سیادت باشم و بگویم اساسا اخلاق و انسانیت و شرافت و امانت ، حربه
افراد قوی است علیه ضعفا ، و اساس سیادت است ، یک انسان ضد انسانم . [1] سوره بقره ، آیه . 31
نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 223