responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 56
گذشته تعیین می‌شود بدون آنکه خود آن علل به کار خود و خاصیت خود آگاه‌ باشند ، ولی از نظر یک نفر الهی سلسله طولی علل ( علل مافوق زمان ) به‌ خود و به کار و خاصیت خود آگاه می‌باشند . از این رو در مکتب الهیون آن‌ علل ، نام کتاب و لوح و قلم و امثال اینها به خود می‌گیرند ، اما در مکتب مادیون چیزی که شایسته این نامها باشد وجود ندارد .

جبر

از اینجا معلوم می‌شود که اعتقاد به قضا و قدر عمومی و اینکه هر حادثه‌ای‌ و از آن جمله اعمال و افعال بشر به قضا و قدر الهی است ، مستلزم جبر نیست . اعتقاد به قضا و قدر آنگاه مستلزم جبر است که خود بشر و اراده‌ او را دخیل در کار ندانیم و قضا و قدر را جانشین قوه و نیرو و اراده بشر بدانیم ، و حال آنکه - چنانکه اشاره شد - از ممتنع ترین ممتنعات این‌ است که ذات حق بلاواسطه در حوادث جهان مؤثر باشد ، زیرا ذات حق ، وجود هر موجودی را فقط و فقط از راه علل و اسباب خاص او ایجاب می‌کند . قضا و قدر الهی چیزی جز سرچشمه گرفتن نظام سببی و مسببی جهان از علم و اراده‌ الهی نیست و چنانکه قبلا اشاره شد لازمه قبول اصل علیت عمومی و اصل‌ ضرورت علی و معلولی و اصل سنخیت علی و معلولی این است که سرنوشت هر موجودی با علل متقدمه خود بستگی داشته باشد ، خواه آنکه طبق نظر الهیون‌ مبدأ الهی در کار باشد و یا آنکه طبق نظر مادیون مبدأ الهی در کار نباشد و فقط مبدأ مادی در کار باشد ، یعنی خواه آنکه نظام اسباب و مسببات را قائم به غیر و منبعث و متکی به
نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست