نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 39
زیاد دیگری غیر از مسأله جبر و قدر را نیز طرح کردند و دو مکتب به وجود
آمد ، جبریون و قدریون در اشاعره و معتزله هضم شدند ، یعنی دیگر عنوان
مستقل برای آنها باقی نمیماند . مکتب اشعری از جبر و مکتب معتزلی از
قدر طرفداری کرد .
کلمه قدری
اینکه ما در اینجا طرفداران آزادی و اختیار بشر را " قدری " نامیدیم
، به حسب معروفترین اصطلاح علمای کلام است . غالبا در اخبار و روایات
نیز این کلمه در همین مورد به کار برده شده است ، والا احیانا کلمه قدری
در زبان متکلمین و در بعضی اخبار و روایات به جبریون اطلاق میشود . به
طور کلی ، هم طرفداران جبر که قائل به تقدیر کلی بودهاند و هم طرفداران
اختیار و آزادی که تقدیر را از اعمال بشر نفی میکردهاند ، از اطلاق کلمه
" قدری " بر خود اجتناب داشتهاند و همواره هر دستهای دسته دیگر را "
قدری " میخوانده است .
سر این اجتناب این بوده که از رسول اکرم ( ص ) حدیثی روایت شده بدین
مضمون :
« القدریة مجوس هذه الامة » [1] .
قدریها مجوس این امتاند . [1] جامع الصغیر ، ج / 2 ص . 89
نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 39