نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 38
« ثم جعلنا له جهنم یصلیها مذموما مدحورا 0 و من اراد الاخرش و سعی لها
سعیها و هو مؤمن فاولئک کان سعیهم مشکورا 0 کلا نمد هؤلاء و هؤلاء من عطاء
ربک و ما کان عطاء ربک محظورا »[1] .
هر که زندگی نقد را طالب باشد ، به آن اندازه و به آن کس که بخواهیم
نقد میدهیم ، سپس جهنم را برای وی قرار خواهیم داد تا وارد آن شود در
حالی که نکوهیده و منفور باشد . و هر کس عاقبت و سرانجام خوش بخواهد و
آن طور که شایسته است در راه آن کوشش کند و ایمان داشته باشد ، کوشش
او مورد قبول خواهد شد . ما به هر دو گروه مدد میرسانیم ، به اینها و به
آنها . فیض پروردگار تو از کسی دریغ نمیشود .
آیاتی دیگر نیز از این قبیل و هم از نوع دسته اول در قرآن کریم هست .
این دو دسته آیات از نظر غالب علمای تفسیر و علمای کلام معارض یکدیگر
شناخته شدهاند . به عقیده آنها باید مفاد ظاهر یک دسته را پذیرفت و
دسته دیگر را تأویل کرد . از نیمه دوم قرن اول که دو طرز تفکر در این
باب پیدا شد ، گروهی که طرفدار آزادی و اختیار بشر شدند ، دسته اول این
آیات را تأویل و توجیه کردند و آنها به " قدری " معروف شدند . گروهی
دیگر که طرفدار عقیده تقدیر شدند ، دسته دوم این آیات را تأویل کردند و
" جبری " نامیده شدند . تدریجا که دو فرقه بزرگ کلامی ، یعنی اشاعره و
معتزله ، پدید آمدند و مسائل
1 - اسری / 18 - . 20
نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 38