نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 109
هم نبوده و بعد متکلمین این عقیده را ابداع کردهاند . مثلا در تاریخ
آلبرماله جلد سوم فصل ششم صفحه 99 ضمن اظهار نظر درباره اصول دین اسلام
چنین میگوید :
" اصل اصیل دین اسلام این است : خدا یکی است ، محمد [ ص ] رسول
اوست . . . علما و متکلمین اسلام بعدها تعلیم دادند که خداوند قبلا
سرنوشت هر کس را معین میکند و مشیت او تغییر ناپذیر است ، این را
طریقه جبر گویند . . " . !
گوستاولوبون با لحن دفاع از قرآن ، میگوید :
" آنچه در قرآن در این زمینه رسیده است بیش از آنچه در سایر کتب
مقدسه آمده است نیست " .
آنگاه آیاتی چند از قرآن کریم نقل میکند و پس از یک سلسله بحثها
میگوید :
" اما اعتقاد به تقدیر که اسلام را در این باب ملزم قرار دادهاند ،
این الزام هم مثل سایر الزامات بیپایه و مایه است . ما آیاتی را که در
موضوع قضا و قدر [ است ] سابقا از نظر خوانندگان گذرانیدیم . آن آیات
بیش از آیاتی نیست که در این خصوص در کتاب مقدس ما درج است . تمام
حکما و متکلمین [ مسیحی ] خصوصا لوتر قائلاند که کلیه حوادث و وقایع
عالم آنچه هست همه مقدر شده و قابل هیچ گونه تبدیل و تغییر نیست . خود
لوتر که مصلح مذهب مسیحی است مینویسد : در این باب شواهدی که از کتاب
مقدس در دست میباشد ، تماما منافی و مخالف با مسأله اختیار است و این
قرائن و شواهد در بسیاری از موارد کتاب ، موجود ، بلکه تمام کتب پر
است از این قبیل امارات " .
آنگاه به عقیده تقدیر در میان قدمای روم و یونان اشاره
نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 109