responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 164
نیستند و همچنین عقیده وی را درباب معقولات و فطریات و یقینی بودن آنها با اختلاف جزئی پذیرفته‌اند . این جماعت را از آن جهت که به معقولات غیر مستند به حس قائل هستند " عقلیون " می‌خوانند . خلاصه عقیده این دانشمندان این است که معقولات ارزش یقینی و معرفتی‌ دارند و اما محسوسات تنها دارای ارزش عملی می‌باشند .

نظریه حسیون

در مقابل عقلیون دسته دیگری از فلاسفه هستند که آنها را " حسیون " می‌گویند . این دسته هر چند با دسته اول در موضوع فطریات مخالفند و همین‌ اختلاف نظر ، و آنها را از یکدیگر متمایز کرده و موجب جدالها و تألیف‌ کتابها از طرف هر یک برای اثبات نظریه خود و ابطال نظریه مخالف شده‌ اما در نفی ارزش محسوسات ، عقیده دکارت را که سر دسته عقلیون است‌ قبول دارند . جان لاک ( 1622 - 1704م ) انگلیسی که سر دسته حسیون به شمار می‌رود از دانشمندان بزرگ اروپاست و در روان‌شناسی نظریات قابل توجهی دارد ، درباره محسوسات می‌گوید : " منکر موجودات محسوس شدن چندان معقول نیست و البته یقین بر آنها هم مانند یقین بر معلومات وجدانی ( آن چیزهایی که ذهن بی‌واسطه ، نسبت‌ میان موضوع و محمول را تصدیق می‌کند ، مثل علم نفس به وجود خود و اینکه‌ سه با یک و دو برابر است و اینکه مثلث غیر از مربع است ) و معلومات‌ تعقلی ( آن چیزهایی که ذهن برای درک نسبت میان موضوع و محمول احتیاج به‌ تصور معانی دیگر دارد ، مانند علم به اینکه مجموع زوایای مثلث مساوی با دو قائمه است و یا اینکه جهان آفریدگار دارد ) نیست و از نظر علمی و فلسفی می‌توان آنها را در زمره گمانها و پندارها به شمار آورد ولی در امور زندگی دنیوی البته باید به حقیقت محسوسات یقین داشت . " جان لاک درباب تقسیم خواص جسم نیز همان عقیده دکارت را دارد و می‌گوید : " خاصیت بر دو قسم است : بعضی ذاتی جسم‌اند و از آن منفک نمی‌شوند و آنها را
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 164
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست