نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 163
حواس پنجگانه از خارج وارد ذهن میشود . تصورات مجعول را چون متخیله
میسازد میدانیم که البته معتبر نیستند . مفهوماتی هم که از خارج وارد ذهن
میشوند نمیتوانیم مطمئن باشیم که مصداق حقیقی در خارج دارند ، اگر هم
داشته باشند یقین نیست که صورت موجود در ذهن ما با امر خارجی مطابق
باشد ، چنانکه صورتی که از خورشید در ذهن ما هست مسلما با حقیقت
موافقت ندارد زیرا به قواعد نجومی میدانیم خورشید چندین هزار برابر زمین
است و حال آنکه صورتش در ذهن ما به اندازه یک کف دست هم نیست " .
درباره فطریات میگوید :
" فطریات که عقل آنها را بالبداهه دریافت مینماید یقینا درست است
و خطا برای ذهن در آنها دست نمیدهد ، مانند شکل و حرکت و ابعاد ( از
امور مادی صرف ) و دانایی و نادانی و یقین و شک ( از امور عقلی صرف )
و وجود و مدت و وحدت ( از امور مشترک بین مادی و عقلی " .
ایضا درباره فطریات میگوید :
" هر کس به شهود و وجدان بالبداهه حکم به وجود خویش میکند یا ادراک
مینماید که مثلث سه زاویه دارد و کره بیش از یک سطح ندارد و دو چیز
مساوی با یک چیز متساوی هستند " .
دکارت در فلسفه خود در الهیات و طبیعیات ، تنها فطریات و معقولات
صرفه را پایه قرار میدهد و مطابق روش منطقی مخصوص به خود سلوک کرده ،
آراء و نظریات خاصی درباب نفس و جسم و خدا و اثبات لا یتناهی بودن
جهان و غیر اینها اظهار میدارد .
جماعت دیگری از فلاسفه مانند لا یب نیتس و مالبرانش [1] و اسپینوزا
[2] که بعد از دکارت آمدهاند اجمالا عقیده وی را درباب محسوسات و
اینکه محسوسات حقایق
. [1] Malebranche
. [2] Spinoza
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 163