نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 68
را فرض میکند [1] .
و ثانیا معتقد نیست که حرکت احتیاج به محرک دارد ، بلکه معتقد است
که تنها تغییر حرکت ( شتاب ) محتاج به علت است ، یعنی تنها حدوث و
انقطاع و تند و کند شدن و تغییر جهت و مسیر دادن حرکت نیازمند به علت
است نه خود حرکت .
و ثالثا همانطور که قبلا اشاره شد حرکت را به دو قسم طبعی و قسری تقسیم
نمیکنند
و رابعا به دلیل اینکه به دو قسم حرکت طبعی و قسری قائل نیست و به
دلیل اینکه ذات حرکت را محتاج به علت نمیداند لذا به حرکتی که خودبخود
و بدون عائق و مانع خارجی ساکن شود قائل نیست .
2 - قسمت دوم :
نتیجه عملی اختلاف نظر قدیم و جدید درباب حرکت
تمام آنچه در فرق بین نظر قدیم و جدید در مورد مساله حرکت گفته شد
اختلافات نظری و فلسفی و تفسیری است و در عمل و نتیجه تاثیری ندارد جز
قسمت آخر که مطابق نظر قدیم اگر جسمی را در غیر جهت میل آن جسم با یک
ضربه و نیروی خارجی در فضائی که هیچگونه عائق و مانعی ندارد به حرکت در
آوریم خود بخود خواهد ایستاد ولی در نظر جدید چنین نیست و در حقیقت
نمیتوان گفت که اختلاف نظر قدیم و جدید در قاعدهء " القسر لایدوم "
است ، زیرا در نظرات جدید فرض حرکت قسری نمیشود نه اینکه فرض حرکت
قسری میشود و معذالک ادعا
[1] این فرض در واقع هم به منزله انکار بنداول و هم به منزله انکار
بند دوم نظریه قدما است .
نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 68