responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 69
می‌شود که دائم نیست .
ضمنا این نکته نا گفته نماند که در بعضی نظرات قدیم نیز این مطلب‌ گفته شده است که حرکات مکانی قسری اگر هیچگونه عائق و معانی نباشد دوام‌ پیدا می‌کند ، مانند اینکه بو علی گفته است که سنگی را که به بالا پرتاب‌ می‌کنیم اگر تصادمات هوا و غیره نباشد تا پشت فلک اطلس خواهد رفت .
حال آیا این سخن به منزله انکار کلی قاعده‌ء " القسرلایدوم " است و یا آنکه نظر قدما درباب دوام ولادوام قسر در زمینه عوائق و موانع است [1] و میان حرکات مکانی با حرکات غیر مکانی فرقی هست که استثنائی در این‌ قاعده به وجود می‌آورد ، اینها مطالبی است که فعلا نمی‌توانیم وارد آن‌ بشویم .

وجه اختلاف دو طرز فکر قدیم و جدید درباب حرکت :

برای توضیح اصل مطلب و بیان وجه اختلاف دو طرز فکر قدیم و جدید درباب‌ حرکت لازم است مطلب ذیل را ذکر کنیم : آنچه مسلم است این است که علی الاجمال نظری از ارسطو در طبیعیات‌ رسیده است دائر بر اینکه هر حرکتی احتیاج دارد به قوه‌ء محر که ای و همین‌ اصل طبیعی به ضمیمه اصل دیگری - که یک اصل فلسفی است - دائر بر بطلان‌ تسلسل علل و اصل دیگری مبنی بر اینکه طبیعت مساوی است با تحرک ، برهانی را از طرف ارسطو و ارسطوئیین به وجود آورده است که نتیجه اش‌ اثبات محرک


[1] زیرا همانطور که مورد قبول علمای امروز نیز هست عملا هر حرکتی‌ مواجه با یک سلسله عوائق است . نظر قدما در فرق حرکت طبعی و قسری به‌ این است که حرکت طبعی با وجود عوائق نیز قابل دوام است بر خلاف حرکت‌ قسری که بالاخره عوائق ، طبیعت را به حال اول بر می‌گرداند . و اما اگر عائقی در کار نباشد هر حرکتی قابل دوام است و لا اقل حرکات مکانی این‌ چنین هستند که اگر عائق در کار نباشد قابل دوامند .

نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست