responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 67
پذیر نیست و نه تنها حدوث حرکت یا انقطاع حرکت یا تند شدن حرکت‌ احتیاج به نیرو و قوه دارد بلکه اصل حرکت و لو در یک حالت یکنواخت هم‌ بوده باشد نیازمند به قوه و نیروئی است که همراه وی بوده باشد . رابعا معتقد بودند که در هر حرکتی از حرکات جسم ، خواه مکانی و خواه‌
فاعل محرک و مباشر حرکت ، صورت نوعیه‌ جسم است که در بند اول گفتیم . در هر جسمی یک طبیعت نوعی خاص که گاهی‌ از آن به طبیعت و گاه به صورت نوعیه تعبیر می‌شود و جود دارد و همان‌ است که فاعل محرک شی‌ء است ، و حتی معتقد بودند که در حرکات قسریه که‌ بر خلاف میل و طبع جسم است باز هم همان طبع اولیه جسم است که در یک‌ حالت فوق العاده فعالیت می‌کند . خامسا معتقد بودن که حرکات قسریه دوام ندارد . پس قدما برای هر جسم طبیعت مخصوص و مبداء میل مستقیم ( حرکت مستقیم‌ ) قائل بودند و معتقد بودند هر جسم چه در حرکت مستقیم و چه غیر مستقیم‌ نیازمند به علت است ، و معقتد بودند علت همان طبیعت خاص شی‌ء است که‌ همراه وی و متحد با وی است و تنها با قوه‌ء عقل و استدلال می‌توان به وجود آن اذعان کرد ، و معتقد بودند که حرکت قسری که آن هم نیز به نوبه خود معلول همان طبیعت است ولی در یک حال فوق العاده ، دوام پیدا نخواهد کرد . ب - نظر علماء جدید : علوم طبیعی جدید روی طرز تفکر مخصوصی که علم را از فلسفه جدا می‌کند ، اولا فرض نمی‌کند که جسم مطلق که در آن هیچ طبیعت‌ نوعی و هیچ مبدا میل مستقیم وجود نداشته باشد ممکن نیست : بلکه " جسم‌ مطلق "
نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست